EXORDIUM

AFTER FOREVER (2003)
AFTER FOREVER - EXORDIUM

Afgezien van enkele singles is Exordium het eerste wapenfeit van After Forver sinds het vertrek van Mark Jansen naar Epica. Deze mini-cd-dvd dat opnieuw door Carsten Drescher van smaakvol artwork is voorzien, is een aanloop naar het nieuwe conceptalbum dat begin 2004 zal verschijnen. Exordium begint met een instrumentaal intro, waarbij akoestisch gitaargetokkel en het wat aan Kansas herinnerend vioolspel een contrast vormen met de bekende zware riffs. Deze symfonische opening gaat naadloos over in het stevige, maar melodieuze Beneath dat handelt over straatgeweld naar aanleiding van de zinloze moord op een jongen in Venlo. Ook hier vormt het klassieke strijkje een fraai contrast met de dubbele gitaarlijnen. My Choice is een rustpunt, een meeslepende ballad met mooie koorzang over keuzes die mensen kunnen maken. Veel heftiger gaat het toe in het met een Arabisch vioolmelodietje gelardeerde Glorifying Means, dat handelt over drugsverslaving. De voorafgaande nummers zong Floor Jansen met minder 'sopraan', maar hier gaat ze vol in tegen de grunts van Sander Gommans. De laatste twee nummers zijn covers van Iron Maiden en Randy Crawford. The Evil That Men Do is bekend van de liveshows en One Day I'll Fly Away is een wel zeer originele metalvariant op het origineel. De dvd bevat naast uitgebreide achtergrondinformatie over de band, veel livefoto's, teksten en foto's van de studioopnamen van Exordium, een videoclip van My Choice en een impressie hoe deze videoclip tot stand is gekomen. Een zeer gevarieerd en aansprekend werkstuk dus, maar helaas met een wat iele mix van de anders zo krachtige zingende Floor Jansen.

Ik ben ervan overtuigd dat het vertrek van Mark Jansen goed zal gaan uitpakken, zowel voor After Forever als voor Epica. Ik kijk dan ook reikhalzend uit naar het nieuwe conceptalbum. Exordium is in elk geval een veelbelovende doorstart!