OMNI

ANGRA (2018)
ANGRA - OMNI

Ømni is het negende album van de Braziliaans-Italiaanse formatie Angra. Het is een bijzonder album, niet alleen omdat zanger Fabio Lione − voormalig zanger van Rhapsody (Of Fire) − nu definitief de frontman is geworden, maar Ømni is ook het eerste album zonder gitaarvirtuoos Kiko Loureiro. Hij accepteerde een aanbod van Dave Mustaine en speelt nu gitaar bij Megadeth. Oprichter Rafael Bittencourt zingt ook en laat dat zowel live als in de studio horen, terwijl de nieuwe gitarist Marcelo Barbosa de moeilijke taak heeft om Loureiro te doen vergeten. De ritmesectie, bestaande uit drummer en supertalent Bruno Valverde en meesterbassist Felipe Andreoli, blijkt ook een voortreffelijk tandem te zijn. Van de elf composities schreef bandleider Bittencourt de track Always More; de overige composities zijn allemaal toegeschreven aan meerdere bandleden en dat vind ik een positieve ontwikkeling. Alissa White-Gluz (Arch Enemy) zingt en grunt als gast mee op Black Widow’s Web waarop Barbosa een buitengewoon staaltje ‘shredden’ laat horen. Zo lijkt het gemis aan Loureiro heel aardig opgevangen en intussen blijft de band trouw aan de eigen bombastische progmetalstijl, inclusief de orkestraties en de invloeden van de klassieke muziek. Het feit dat de band in eigen land een grootmacht is met een heus Angra Fest, zal in een schril contrast hebben gestaan met het piepkleine zaaltje waar de band in april dit jaar in Rotterdam optrad. Ømni bevat een uurtje Latijnse progmetal van de bovenste plank. Het is een album waarvoor de band zich echt niet hoeft te schamen. Na een korte pauze van vier jaar blijkt gelukkig dat dit sympathieke gezelschap nog altijd springlevend is, hoewel de band in zijn carrière de nodige tegenslagen heeft moeten overwinnen.