REMAGINE

AFTER FOREVER (2005)
AFTER FOREVER - REMAGINE

Remagine, de opvolger van het conceptalbum Invisible Circles (2004) van After Forever wordt gepresenteerd als SACD of als cd/dvd. Met bassist Joost van den Broek definitief in de bezetting en drummer André Borgman weer helemaal terug, waren mijn verwachtingen hoog gespannen. De nieuwe 'look' van zangeres Floor Jansen in plaats van Dreschers kunst, is voor mij minder aansprekend en ook de eerste luisterbeurten vielen wat tegen, maar hoe langer het album in mijn cd-speler bivakkeerde, des te meer de muziek groeide. De bandleden hebben een volwassenheid bereikt, waarmee ze op eenzame hoogte staan. Terwijl Within Temptation iets meer richting pop opgaat, is After Forver de metal trouw gebleven, al zijn de single Being Everyone en ook Attendance wat minder zwaar. De geest van Nightwish waart rond in met name in Living ShieldsDe opening Enter gecombineerd met het fenomenale Come - voor mij het meest complete nummer dat de band ooit heeft opgenomen - is al goed voor een dozijn extra bonuspunten. In Come zit alles wat deze muziek interessant maakt: een schitterende sopraanstem, goede gewone zang, variatie, een Gregoriaans koor, metal en symfonische elementen. De degelijke orkestraties en het hier en daar heerlijk subtiele piano- en toetsenwerk van Van den Broek, de als vanouds beukende en roffelende Borgman en de bijtende riffs van gitaristen Sander Gommans en Bas Maas maken Remagine bij nader inzien een plaat van internationale klasse. Ook in Free Of Doubt laat Floor Jansen wederom horen waarom zij voor mij technisch de beste zangeres is in het metalcircuit. Symfoliefhebbers kunnen genieten van het intro van Only Everything terwijl daarna de scheurende grunts van Gommans het veel strakkere tempo accentueren. Serene klavierklanken vormen het begin van Strong, waarna Floor deze uiterst fijngevoelige ballad tot grote hoogten zingt. Geheel anders gaat het toe in Face Your Demons. In dit uptempo nummer, dat stijltechnisch wat aan Iron Maiden doet denken, is het Floor Jansen die in de heftige laatste passage je trommelvliezen extra laat vibreren met haar schel snijdende stem! In No Control is een hoofdrol weggelegd voor de mannen; Maas zingt en nadat Gommans’ grunts de toon gezet hebben, hoor je zowaar simultane loopjes van gitaar en synth! En welk nummer je ook pakt: het bevat steeds weer een passage die gemakkelijk in het gehoor ligt. De afsluiter Forever bevat wat oosterse elementen met een duet tussen Maas en Jansens sopraan. Het spreekt vanzelf dat de geluidskwaliteit van Remagine onberispelijk is. Ik heb me in het begin deerlijk vergist, want deze cd is wel degelijk een klasseplaat en een vette krent in het genre!