SAIL THE RIVERS

BOLDER, TREVOR (2020)
BOLDER, TREVOR - SAIL THE RIVERS

Trevor Bolder is al bijna acht jaar geleden overleden maar toch hebben vroegere bandleden, vrienden en zijn weduwe Shelly gemeend hem eer te moeten bewijzen door zijn destijds in een ver gevorderd stadium verkerende soloalbum alsnog te completeren en uit te brengen. Sail The Rivers bevat tien composities die samen goed zijn voor zo’n 53 minuten muziek in een stijl die het meest in de buurt komt van die van Uriah Heep. Aardige rocksongs gezongen door Derk Gallagher en Bolder zelf. Medewerking verleenden onder anderen wijlen drummer Lee Kerslake (ex-Uriah Heep), gitarist Mick Box (Uriah Heep) en gitarist Laurie Wisefield (ex-Wishbone Ash). Het artwork werd verzorgd door Ioannis, de man die ook covers voor Uriah Heep ontwierp in de jaren dat Bolder daarin nog actief was. Vier tracks zijn, uiteraard in een ander arrangement, terug te vinden op de albums van Uriah Heep. Bolder zingt niet onverdienstelijk en Gallagher is zeker een prima zanger, maar de composities zijn niet zo boeiend. Het niveau is echter te vergelijken met een gemiddelde Uriah Heep-song, hoewel een track als The Paris Song toch erg veel weg heeft van Wishbone Ash. Dream On, de laatste track, is een ballad met subtiel akoestisch gitaarspel. Het is misschien het mooiste nummer op Sail The Rivers. Natuurlijk is de extra aandacht voor een doorgewinterde muzikant als Trevor Bolder, die zoals zovelen veel te vroeg is gestorven, volkomen terecht maar meer dan een bescheiden plekje in de muziekgeschiedenis zal dit album niet krijgen, vrees ik.