A SYMPHONIC JOURNEY

RENAISSANCE (2018)
RENAISSANCE - A SYMPHONIC JOURNEY

Renaissance bestaat in 2019 maar liefst vijftig jaar! Toen de band op 27 oktober 2017 met een kamerorkest speelde in het Keswick Theater in Glenside (VS), was dat voor de toen 73-jarige zangeres Annie Haslam een soort thuiswedstrijd. Het is op zich al een prestatie dat je dan als muzikant nog op een podium staat! Na veel bezettingswisselingen en diverse pauzes pakten gitarist Michael Dunford – hij overleed in november 2012 - en Annie Haslam de draad in 2009 weer op en sindsdien toert Renaissance weer geregeld. Van de bezetting uit 2009 is momenteel alleen Annies vaste muziekmaatje Rave Tesar (toetsen) nog actief. Het in het karakteristieke artwork van Haslam gestoken pakketje, bevat de show verdeeld over twee cd’s en een dvd van uitstekende kwaliteit. Goed camerawerk, een puike geluidskwaliteit en bij elk nummer zie je achter de band en orkest een ‘kamerbrede’ projectie van kunstwerken, die Haslam speciaal voor deze show heeft gecreëerd. Zij heeft zich in de loop der jaren ontwikkeld tot een volwaardige kunstschilderes. Naast de vaste setlist van de Renaissance-shows bestaande uit Prologue, Carpet Of The Sun, Mother Russia en toegift Ashes Are Burning, speelt men acht van de elf nummers met orkest, waaronder de hoogtepunten van het laatste studioalbum uit 2014, te weten Grandine Il Vento en het titelnummer Symphony Of Light. De nummers die het optreden extra cachet geven zijn tracks die de band in lange tijd niet of nauwelijks heeft gespeeld, zoals Trip To The Fair, At The Harbour, Song For All Seasons, Kalynda en het prachtige Island uit 1969, het nummer waarmee Haslam haar positie bij Renaissance verzekerde. Het solide spelende kamerorkest en de twee toetsenisten op het podium waarborgen een hoog symfonisch gehalte. Annies stem heeft nauwelijks ingeboet en de muziek staat als een huis. Enige minpuntjes zijn de nogal statische show en de drummer die van bladmuziek speelt. Daarmee heb ik wat moeite. Leo Traversa is als bassist een waardige opvolger van David J. Keyes, maar hun beider basgeluid staat mijlenver af van het veel nadrukkelijker aanwezige basgeluid van de Rickenbacker van voormalig bandlid Jon Camp. Mark Lambert is een goede vervanger van Martin Dunford en hij laat in de toegift horen dat hij ook met een elektrische gitaar uit de voeten kan. Deze dvd-cd-combinatie is voor Renaissance-liefhebbers een prachtige aanvulling en bovendien een waardige ode aan de magistrale en unieke composities van wijlen Michael Dunford.