MENNO VON BRUCKEN FOCK

KÖNIG-PILSENER ARENA, Oberhausen (Duitsland)

TOBIAS SAMMET - AVANTASIA
AVANTASIA, 2019-04-14 (NL)
OBERHAUSEN
zondag, april 14, 2019
MOONGLOW

TOBIAS SAMMET'S AVANTASIA (Moonglow Tour, Oberhausen, König-Pilsener Arena, 14 April 2019

Tobias Sammet’s Avantasia lijkt Nederland bij de tournee ter promotie van het nieuwe album Moonglow over te slaan, vandaar mijn besluit om naar Oberhausen afte reizen om het spektakel aldaar te zien. In de König-Pilsener Arena is een groot podium gebouwd, een megagroot scherm achter de artiesten en twee grote schermen opgehangen aan weerszijden van het podium, zodat publiek achterin ook wat details kan zien. Een ‘volle bak’ was het decorum voor deze avond.

Wat ik wel eens de Gate Gang noem, vormde opnieuw het fundament van de begeleidende band: Sascha Paeth (gitaar), Miro Rodenberg (toetsen, orkestraties) en Oliver Hartmann (gitaar, zang). Amanda Somerville was er dit keer niet bij, maar wel de achtergrondvocalisten Herbie Langhans, Adrienne Cowan en Ina Morgan. De bas werd gehanteerd door André Neygenfind. Wie gehoopt had Candice Night op het podium te zien, kwam bedrogen uit want Adrienne Cowan mocht het titelstuk zingen en zij deed dat gelukkig niet onverdienstelijk. Tobias Sammet was in een opperbeste bui, grapte voortdurend tussen de nummers door en liet merken hoeveel bewondering hij heeft voor Geoff Tate (ex-Queensrÿche) en dat hij apetrots is dat Tate deze tour opluistert naast oudgedienden Jorn Lande, Eric Martin, Ronnie Atkins en veteraan Bob Catley (Magnum).

Het merendeel van het drie uur klokkende optreden bestond uit tracks van de laatste vier albums, aangevuld met nummers uit de eerste periode waaronder de titelsong van het debuutalbum. Catley raspte maar zong verrassend degelijk, Tate bleek nog steeds een formidabele zanger, alleen Lande heeft aardig aan kracht ingeboet en moest behoorlijk forceren om iets van zijn glorietijd te doen herleven. Martin was een tikkeltje hees, maar wist dat uitstekend te verbergen. Sammet zelf was uitstekend op dreef al denk ik persoonlijk dat hij het langer zal volhouden als hij niet steeds naar die extra hoge uithalen toewerkt. Als bijzonder sfeervolle achtergrond werden de diverse covers van de albums gebruikt, vaak met een bewegend onderdeel van die cover om het spektakel visueel levendig te houden. Doordat de achtergrondzangers en de gastzangers voortdurend van plek wisselden, kwam het geheel erg professioneel en wervelend over. De geweldige sfeer in de arena (‘Oberhausen ist mein Hausen’) zorgde voor een uitermate plezierige avond. Sammet’s Avantasia is een top-act geworden en de vijfduizend bezoekers van de König-Pilsener Arena zullen dat zeker beamen.