01011001 - Live Beneath The Waves

AYREON (2023)
AYREON - 01011001 - Live Beneath The Waves

Na de eerdere supersnel uitverkochte shows van Arjen Lucassen werd Tilburg medio september 2023 opnieuw omgebouwd tot ‘Ayreon-city’ met tal van activiteiten gerelateerd aan de live uitvoeringen van het uit 2008 daterende album 01011001. Onder het motto ‘over de top is prima’, werd door het trio Lucassen, Joost van den Broek en Lori Linstruth werkelijk alles uit de kast gehaald om een even onvergetelijke als indrukwekkende show neer te zetten. LED-schermen met fantastische visuals, lasers, pyrotechniek, speciale effecten en daarbovenop nog een unieke ervaring met surroundgeluid. De enige videocontent voor deze recensie was The Sixth Extinction en dan is goed te zien dat er veel ‘stemmige’ zwarte kleding op het podium stond, maar de beelden laten ook de niet te missen activiteiten van Joost van den Broek zien en die van de achtergrondvocalisten. Hoewel 01011001 niet mijn persoonlijke favoriet van Ayreon is, blijft het feit is dat er een keur aan zowel nationale als internationaal bekende grootheden optrad in 013 om dit bombastische werk live te presenteren. De kern van band bestond uit het neusje van de zalm van ’s lands instrumentalisten in dit genre, te weten: Joost van den Broek (toetsen), Ed Warby (drums), Johan van Stratum (bas), Timo Somers (gitaar) en Marcel Coenen (gitaar). Daarbij waren ook aanwezig Jeroen Goossens (fluit),  Ben Mathot (viool) en Jurriaan Westerveld (cello) voor de folk- en symfonische elementen. Met een keur aan vocalisten, zoals Tom Englund, Damian Wilson, Anneke van Giersbergen, Simone Simons, Michael Mills, JayCee Cuijpers, Brittney Slayes, Daniel Gildenlöw, Hansi Kursch, Liselotte Hegt, Maggy Luyten, Wudstik, Marjan Welman, Phideaux Xavier, Jonas Renkse en de oerdegelijke achtergrondvocalisten Marcela Bovio, Floor Jansen en Jan-Willem Ketelaers, werd een geoliede machine in gang gezet die een uitzinnig publiek op zijn wenken bediende. Uit alle hoeken van de wereld waren wederom fans naar Tilburg gekomen om dit visueel en geluidstechnisch onovertroffen spektakel bij te wonen. Mede door allerhande randactiviteiten gerelateerd aan deze shows, werden zij absoluut niet teleurgesteld. De integrale uitvoering van het oorspronkelijke dubbelalbum werd nog aangevuld met een drietal toegiften. Brittney Slayes schitterde in Fate Of Man. Getuige Arjens ‘lullepot’ raakt hij misschien langzaam maar zeker zijn afkeer van het podium kwijt. Ik denk dat dit niet het laatste liveoptreden van maestro Lucassen zal zijn. Na deze zeer geslaagde exercitie ‘onder water’ wordt het tijd voor Lucassen om definitief weer als optredende artiest ‘boven water’ te komen. Na de verrassing met zijn Supersonic Revolution en de op handen zijnde nieuwe release van het oude Plan Nine, wordt het misschien weer tijd voor een ouderwets progalbum of komt er eerst nog een heruitgave met extra’s van het album Anthony? Met Arjen weet je het nooit! De missie om Ayreons wellicht moeilijkste album live te brengen, is in alle opzichten een groot succes dus hopelijk is dat een stimulans om in de toekomst opnieuw liveshows te gaan organiseren.