THE ALBUMS 1970-1973, heruitgave

CURVED AIR (2020)
CURVED AIR - THE ALBUMS 1970-1973

Het Duitse label Repertoire bracht eerder prachtige versies van de eerste vier albums van Curved Air uit en Esoteric Recordings bracht al een schitterende cd-dvd uit van het derde album Phantasmagoria (1972). Toch is dit ‘clamshell’ boxsetje voer voor de liefhebbers, want nu zijn de eerste vier albums geremasterd en verkrijgbaar in een compact boxje. Veel lezers zullen namen als Darryl Way (viool) en Francis Monkman (Sky) wel kennen. Terecht, want deze heren vormden de compositorische kern van de eerste lp’s van Curved Air. Het was een van de eerste Britse bands die klassieke invloeden, jazz, elektronische muziek en rock samensmeedde tot wat wij vandaag de dag progressieve rockmuziek noemen. Begin jaren zeventig was de viool zeker geen veel gebruikte solo-instrument. Verder had de band lak aan beperkingen waar het om de lengte van de nummers ging. Vanaf het debuut waren nummers van meer dan zes minuten geen uitzondering. Mogelijk is de band een inspiratiebron geweest voor bijvoorbeeld Kansas. Op de eerste drie albums was er steeds sprake van een andere bassist, maar op het vierde album Air Cut (1973) restte van de originele bezetting alleen zangeres Sonja Kristina nog en drukte violist-toetsenist Eddie Jobson een belangrijke stempel op dit album. Air Cut is ook zonder meer het meest ‘proggy’ en het meest aansprekende album. Het was niet het meest baanbrekende album, want dat was uiteraard het debuut Airconditioning (1970). De single It Happened Today is bekend en ook latere singles als Back Street Luv’ en Sarah’s Concern staan op dit kwartet albums. Verder is als bonustrack What Happens When You Blow Yourself Up toegevoegd en staat natuurlijk de live klassieker Vivaldi als originele versie op het debuutalbum. Esoteric Recordings blijft goed bezig!