BABY JAMES HARVEST (1972), heruitgave

BARCLAY JAMES HARVEST (2023)
BARCLAY JAMES HARVEST - BABY JAMES HARVEST

In de indrukwekkende reeks uitgebreide heruitgaven spant Cherry Red Records uit het Verenigd Koninkrijk de kroon. De maatschappij brengt al jarenlang tal van bijzonder interessante, bekende en soms ook minder bekende albums onder de aandacht van de liefhebbers van muziek uit de jaren zeventig. Behalve oudere fans zullen dit soort luxe heruitgaven ongetwijfeld ook de nieuwe generatie muzikale ontdekkingsreizigers aanspreken, zoals Baby James Harvest, het vierde album van de roemruchte band Barclay James Harvest (BJH). Deze heruitgave bestaat uit geremasterde en uitgebreide versies met maar liefst vier cd’s en een blu-ray met een 5.1-versie, een stereoversie, de studiodemo Moonwater plus een video-opname van Thank You. De eerste disc is een remaster met maar liefst negen bonustracks, waaronder diverse singles. De tweede is een nieuwe stereomix van Stephen Taylor met zes bonustracks en de discs drie en vier bevatten een mono- en een stereomix van een BBC One uitzending In Concert van 16 november 1972 compleet met orkest. Deze liveregistratie is uiteraard de meest essentiële toevoeging. Misschien klinkt de monoversie nog wel natuurlijker dan de stereoversie, omdat in die tijd live en stereo nog niet echt tot de mogelijkheden behoorde. Natuurlijk is het magistrale Mockingbird de opener van deze ruim 55 minuten klokkende liveregistratie, die vijftig jaar na dato alleszins acceptabel klinkt. Hoewel de echte symfonische periode van BJH nog moest komen, is op dit vierde album toch al duidelijk te horen dat de band met drie componisten en evenveel zangers overliep van de goede ideeën. Het werken met een orkest was ook niet voor elke band weggelegd, maar men onderkende ook toen al de talenten van BJH. Ook zijn de inspiratiebronnen van onder meer The Beatles en The Moody Blues duidelijk herkenbaar. Het mooie 65 pagina’s tellende boekje mag ook niet onvermeld blijven. Zeker voor de oudere (symfo)liefhebbers wordt het muzikale leven er met dit soort uitgebreide heruitgaven aanzienlijk beter op!