BELOVED ANTICHRIST

THERION (2018)
THERION - BELOVED ANTICHRIST

Het indrukwekkende epos Beloved Antichrist is een driedubbel-cd met daarop maar liefst ruim drie uur muziek. De Zweedse band Therion, geformeerd rond gitarist-bassist Christofer Johnsson, mag worden beschouwd als de grondlegger van het gothic metalgenre. De band heeft opnieuw een innovatief album uitgebracht dat grotendeels is gebaseerd op het boek A Short Tale Of The Antichrist van Vladímir Soloviov. Johnsson doet met deze orkestrale metalopera en met deze omschrijving waarachtig recht aan hetgeen te beluisteren valt. Waar de meeste rockopera’s weinig tot niets met opera te maken hebben, heeft Beloved Antichrist dat wel. Je hoort louter geschoolde zangstemmen van sopraan tot bas die maar liefst de 29 karakters vertolken die in het verhaal een rol spelen. De nadruk ligt heel duidelijk op de zang en daarmee op het verhaal en zeker niet op flitsende solo’s. Het ontbreken daarvan past wel in het geheel en in het concept, maar meer solo’s zouden zeker een toegevoegde waarde hebben gehad. De smaakvolle orkestraties zorgen voor een zeer symfonische onderlaag, terwijl de muziek maar zelden een metal-karakter heeft. Zanger Thomas Vikström, die al langer deel uitmaakt van de band, en gitarist Christian Vidal droegen bij aan het componeren van de muziek, terwijl de teksten voor een groot deel door Per Albinsson werden geschreven. Dit gedurfde experiment, dat in 2018 in tal van landen in en buiten Europa live is uitgevoerd, verdient het om gehoord te worden. Een mogelijk vervolg op dvd van de genoemde live-tournee zou mogelijk nog meer tot de verbeelding spreken!