CELEBRATORS OF BECOMING

THERION (2006)
THERION - CELEBRETORS OF BECOMING

De fundamenten van de Zweedse band Therion zijn een kleine twintig jaar geleden gelegd. Uit die periode maakt alleen mastermind Christofer Johnson nog deel uit van de band, maar de huidige line-up met de broers Kristian Niemann (gitaar), John Niemann (bas) en drummer Petter Karlsson is al enkele jaren stabiel. De band gaf maar liefst 106 concerten, versterkt met Mats Levén als leadzanger en een vijftal klassiek opgeleide zangers en zangeressen. De boxset Celebrators Of Becoming bevat een dubbelalbum met het volledige concert dat werd opgenomen in Mexico dat ook op de eerste dvd te vinden is. Veel werk van Sirius B (2004) en Lemuria (2004), maar ook veel verrassingen, zoals het nummer Iron Fist en behoorlijk wat ouder werk onder meer Lepaca Kliffoth en MelezDe bonus-dvd bevat het tourneeverslag van 2004-2005, dat voor het overgrote deel met de eigen camera’s van de band werd opgenomen. De derde dvd bevat uitstekend beeld- en geluidsmateriaal van het optreden in Wacken (2001), tal van videoclips en opnamen vanuit de diverse studio’s door Christofer Johnson en zijn ex-vriendin. Als bonus krijg je nog de film The Golden Embrace, waarvoor Johnson de muziek schreef. Het is een wat surrealistische film over het menselijk brein met muziek die het midden houdt tussen klassiek en ouderwetse volksmuziek. Het geheel wordt gepresenteerd in een modern jasje, maar het klinkt bijzonder goed. De vierde dvd is een historisch overzicht van 1989 t/m 2001 met voornamelijk amateuristisch beeld- en geluidsmateriaal, maar het is prachtig om te zien hoe de band - of moet ik zeggen Christofer Johnson - zich heeft ontwikkeld. In het goed verzorgde boekje geeft Johnson ook een toelichting bij alle onderdelen. Aanvankelijk speelde de band in obscure zaaltjes en bestond de muziek uit tamelijk rauwe herrie met een hoog headbang-gehalte. Langzamerhand komt men tot meer gestructureerde muziek, worden keyboards toegevoegd, komen er amateurzangeressen bij, speelt men op grotere podia met betere lichtshows en ten slotte komen professionele zangers en zangeressen de band versterken en schopt Therion het tot de sterrenstatus, vooral in Zuid-Amerika. Een fraai historisch overzicht met als hoogtepunten Wacken en het lange liveconcert in Mexico.

Celebrators Of Becoming is een uitstekende kennismaking met Therion, vooral voor diegenen die de voorgeschiedenis van de band niet kent. Gezien de ontwikkeling van Therion ben ik zeer benieuwd naar hun volgende studioalbum!