CRYSTAL PRESENCE (1977-1991), heruitgave

BLAKE, TIM (2023)
BLAKE, TIM - CRYSTAL PRESENCE

Tim Blake maakte begin jaren zeventig naam als toetsenman van Gong, toen hij net als Keith Emerson, Rick Wakeman en Brian Eno begon te experimenteren met synthesizers. Voordat hij van Gong overstapte naar Hawkwind, nam hij zijn eerste twee soloalbums op: Crystal Machine (1977) en Blake’s New Jerusalem (1978). Zijn derde album Magick dateert uit 1991 nadat hij een periode niet actief was geweest in de muziek. Uiteraard zijn de albums geremasterd. Esoteric Recordings bracht eerder een prachtig compilatieboxje van hem uit genaamd Lighthouse, waarop naast niet eerder uitgebracht materiaal ook enkele tracks van de eerste drie albums staan. Crystal Machine bestaat uit vijf stukken waarvan er één live is opgenomen in Engeland en een in Frankrijk. De instrumentale muziek zonder drums of gitaren is een soort smeltkroes van spacerock, elektronische muziek (EM) en ambient. Van de drie albums klinkt Crystal Machine het meest ambient met de aansprekende lange livetrack Synthese Intemporel.

Veruit zijn beste en ook meest bekende werk is zijn tweede album Blake’s New Jerusalem met de imposante ruim zestien minuten klokkende titeltrack. Je hoort beperkte zang op enkele nummers naast voortreffelijke instrumentale muziek, waarbij Blake naast toetsen ook (akoestische) gitaar speelt. Als geheel gaat de tweede meer richting melodieuze EM en is iets minder zweverig dan zijn eersteling, omdat er iets van elektronische percussie te horen is. Een track als Passage Sur La Cité lijkt aardig geïnspireerd door Tangerine Dream. De enige bonustrack is een lief en wat ‘poppy’ stukje EM.

Magick nam Blake op in zijn homestudio, een windmolen in Bretagne. Volgens overlevering werd het album in één avond opgenomen, al zijn niet alle composities ter plekke gecomponeerd. Sommige passages dateren van vroeger in zijn carrière. De acht stukken bewijzen de kwaliteiten van Blake als toetsenist en als pionier in het EM-genre. De muziek op dit album, een kruising tussen ambient en EM, is van zeer hoog niveau al vind ik de hier en daar opduikende zang niet bepaald sterk. De openingstrack A Magick Circle behoort tot het mooiste dat hij naar mijn smaak heeft gemaakt. Het eerste deel van More Magick klinkt uitgesproken ambient. De slottrack With You is eigenlijk gewoon een leuke popsong in het synthpopgenre. Met een aardig boekwerkje vol met achtergrondinformatie is Crystal Presence wederom een puike heruitgave. Hopelijk zijn de mensen bij Cherry Red-Esoteric Recordings in staat om ook de overige drie albums van Blake in een dergelijke vorm uit te brengen!