DAYS OF RISING DOOM, The Metal Opera

AINA (2003)
AINA - DAYS OF RISING DOOM

Op de valreep van 2003 verscheen nog een zeer imposante nieuwkomer in het bombastische, symfonische gothicmetalgenre, namelijk Days Of Rising Doom, The Metal Opera van Aina. De droom van Hans van Vuuren, de baas van Transmission Records, kwam uit toen de bekende producer Sascha Paeth (Rhapsody, Kamelot, Angra, Shaman, After Forever, Epica) op zijn verzoek besloot om uit de schaduw te treden en zelf een album op te nemen. De limited edition bevat zelfs een extra cd en dvd! Paeth, die gitaar speelt in zijn band Heaven's Gate, vond zijn bandmaat Robert Hunecke-Rizzo (bas) bereid een handje te helpen en hoe! Hunecke-Rizzo neemt niet alleen de meeste composities voor zijn rekening, maar speelt bovendien het leeuwendeel van de drum-, bas- en gitaarpartijen. Hunecke heeft overigens de muziek gecomponeerd op basis van het verhaal en de teksten van Amanda Sommerville. Michael 'Miro' Rodenberg, die bij Heaven's Gate arrangeur en gastmuzikant op toetsen is, vervult bij Aina eenzelfde rol. De orkestrale arrangementen van dit bombastische werk zijn zeer herkenbaar van de door hen eerder geproduceerde albums. Naast 'Hollywood metal' -Ouverture, Oriana's Wrath en The Siege Of Aina met een stukje uit de Peer Gynt Suite en de lieftallige zang van Candice Night - hoor je ook powermetal in Flight Of Torek, The Beast Within, Son Of Sorvahr en Rebellion. Verder een stukje bluesrock in Talon's Last Hope met zang van Glenn Hughes, serene Keltische invloeden in Silver Maiden en het op Fleetwood Mac (Stevie Nicks!) gelijkende Rape Of Oria met prima zang van Candice Night. Je krijgt hierbij soms de indruk eerder met een musical dan met een metalopera van doen te hebben. Ook de ballad Serendipity en het oriëntaals aandoende Lalae Amêr, in de speciaal hiervoor door Sommerville geschreven taal van de Ainae, versterkt die indruk. Bepaalde stukjes melodie keren telkens terug, maar steeds in een andere setting. Met de geweldige bezetting van solisten als Thomas Youngblood, Jens Johansson en Erik Norlander en zangers als Tobias Sammet, Michael Kiske, Sass Jordan, Candice Night, Glenn Hughes en Damian Wilson, is Days Of Rising Doom een solide productie met een fraai boekwerk.

Het tweede album bestaat uit stukken die voor een groot deel ook op het eerste album staan, maar dan met een ander arrangement of met een andere zanger, waardoor zeker waarde wordt toegevoegd. Zo isThe Story Of Aina een kwartier lang genieten van een collage van thema's uit cd1 uitgevoerd door een klassiek orkest, is Ve Toura Sol (The Rape Of Oria) een aangename verrassing en is The Story met vertelstem een aardige en verhelderende aanvulling. De dvd met de bijzonder knappe computeranimaties in de clip The Beast Within, de fotogalerij, de teksten, 'the making of' en het verhaal begeleid door teksten alsmede diverse interview en studio-impressies, maakt deze uitgave compleet.