DECADES: LIVE IN BUENOIS AIRES

NIGHTWISH (2019)
NIGHTWISH - DECADES: LIVE IN BUENOS AIRES

Ik herinner me mijn eerste kennismaking met zangeres Floor Jansen nog heel goed. Dat was die keer toen ze optrad met After Forever op Bospop 2000. Na een concert van diezelfde band in het toenmalige Metropool in Hengelo in 2001 wist ik het zeker: zij wordt een grote! Ook mijn voorspelling na het ontslag bij Nightwish van Tarja Turunen, dat Floor haar opvolger zou moeten worden, is uiteindelijk bewaarheid geworden. Wie haar recente YouTube-escapades heeft gevolgd, weet dat ze een enorm veelzijdige zangeres is met veel potentie en dat bewijst de dvd Decades: Live In Buenos Aires ook weer. De fabuleuze composities van Tuomas Holopainen worden voortreffelijk uitgevoerd door een uiterst solide en gemakkelijk spelende band met een stralende frontvrouw. Bekende hits worden naadloos gecombineerd met wat minder vaak gespeeld oud werk waarbij de andersoortige zang van Floor een groot verschil maakt. Veel arrangementen zijn aangepast om Troy Donockley meer dan voorheen bij de live-uitvoeringen te betrekken, niet alleen als fluitist en bespeler van de uilleann pipes, maar ook als zanger en gitarist. Vooral de tweestemmige gitaarpartijen zijn een verrijking. Door de driestemmige zang en de andere benadering van de nummers door Floor Jansen, komt de muziek nu live nog energieker en overtuigender over dan de originele live-opnamen ten tijde van haar voorgangers, die veel meer vooraf opgenomen achtergrondstemmen van zichzelf gebruikten bij de shows. Deze dvd biedt een mooie, evenwichtige verdeling van de muziek die afkomstig is van alle studioalbums. De nummers van de gelijknamige compilatie Decades uit 2018 zijn niet klakkeloos overgenomen. Iets minder dan een kwart van de setlist is veranderd. Zo worden Swanheart, Come Cover Me, The Carpenter, Deep Silent Complete en Elvenjig uitgevoerd ten koste van My Walden, The Poet And The Pendulum, Storytime en Sleeping Sun. Deze zeer professioneel geschoten en uitermate energieke set voor een uitzinnig publiek in Buenos Aires, maakt dat deze show borg staat voor een magistraal ruim twee uur durend stuk entertainment. Geen watervallen noch bombastisch vuurwerk, want dit keer komt het vuurwerk van de uitvoerende artiesten. Als grondleggers van dit genre bewijst Nightwish met deze liveregistratie onomstotelijk nog steeds tot de absolute top in dit genre te behoren. Glorieus!