EMPIRE OF THE CLOUDS

MAIDEN UNITED (2018)
MAIDEN UNITED - EMPIRE OF THE CLOUDS

Er zijn tegenwoordig nogal wat tributebands, maar Maiden United is een van de weinige, zo niet de enige band waarvan de leden uit verschillende landen afkomstig zijn. Bassist Joey Bruers en zijn medemuzikanten spelen meest akoestische arrangementen van Iron Maiden-nummers. Deze onverwachte uitvoeringen ondervonden veel bijval en leidden uiteindelijk tot een show en vervolgens tot de studio-opname van Empire Of The Clouds van zanger Bruce Dickinson, een nummer dat Iron Maiden zelf nooit live zal spelen. Op de eerste cd staat dit nummer verdeeld over vier stukken en op de tweede staat de live-uitvoering die begin dit jaar in Carré, Amsterdam werd opgenomen. Als bonustrack krijg je de door dit gezelschap gearrangeerde versie van Killers van de hand van basgitarist Steve Harris en Paul Di’Anno, de voormalige zanger van Iron Maiden. De vertellingen van Edward Reekers (ex-Kayak) zijn in uitstekend Engels en leiden de luisteraar door het trieste verhaal van Zeppelin R 101 die op de eerste echte vlucht naar India, in barre weersomstandigheden terechtkomt en neerstort bij Beauvais (Frankrijk) met als gevolg de dood van 48 inzittenden. Muzikaal is Iron Maiden overduidelijk te herkennen, maar door de vele herhalingen van de melodieën vloeit er wel een stukje spanning weg. Opvallend is de bijzonder sterke live-uitvoering die niet of nauwelijks onderdoet voor de studioversie. Het eveneens akoestisch uitgevoerde Killers bewijst dat ook heavy metal prachtig kan klinken in een ander arrangement. De zang van Wudstik is indrukwekkend, de akoestische gitaren worden aangevuld met cello, drums, piano en orgel. De gedurfde arrangementen zijn enigszins vergelijkbaar met Apocalyptica, die destijds vriend en vijand verraste met nummers van Metallica uitgevoerd door vier cello’s, zij het dat deze arrangementen minder extreem zijn maar wel heel mooi en origineel.