HAVOC IN OSLO

CIRCUS MAXIMUS (2017)
CIRCUS MAXIMUS - HAVOC IN OSLO

Het zeer solide vierde album van de Noorse formatie Circus Maximus werd in Oslo op 6 februari 2016 voor een enthousiast publiek gepresenteerd en vastgelegd met professionele camera’s. Havoc In Oslo is een soort ‘the best of’ en de in totaal zes songs laten een band in topvorm zien en horen. Als fotograaf heb ik altijd de grootste moeite met lichtshows, maar ik kan met enig leedvermaak vaststellen dat de rode, blauwe en plotseling heel felle lichten ook de ‘professionele camera’s’ voor problemen stellen en dat maakt het kijkgenot wat minder groot. De band verkeert ook niet in de financiële positie dat men zich een enorme show kan permitteren. De beurtelingse beelden van de muzikanten en het wat bescheiden vuurwerk zijn eigenlijk de voornaamste ingrediënten. De geluidskwaliteit is uitstekend en Michael Eriksen bewijst opnieuw dat hij een formidabele zanger is. Zowel tijdens als tussen de nummers spreekt hij Noors en dat is voor vrijwel de meeste kijkers onverstaanbaar. Kwalitatief gaat dit kwintet een heel eind richting Dream Theater, maar die band mocht willen dat ze een ‘Eriksen’ hadden. Een ander verschil is dat de muziek van Circus Maximus wat meer melodieuze passages en rustpunten bevat en dat maakt dat het progressieve element wat beter vertegenwoordigd is. Mats Haugen bespeelt de zevensnarige gitaar en steekt daarmee John Petrucci (Dream Theater) naar de kroon. Een kleine anderhalf uur progmetal van het hoogste niveau wordt verdeeld over een combinatie van een dubbel-cd met een dvd of blu-ray. Visueel is het dan misschien geen indrukwekkend spektakel, maar het audiogedeelte is verbluffend!