I AM THE EMPIRE - LIVE FROM THE 013

KAMELOT (2020)
KAMELOT - I AM THE EMPIRE - LIVE FROM THE 013

De van origine Amerikaanse band Kamelot heeft zijn sporen in het progressieve metalgenre ruimschoots verdiend. Met een formidabele frontman in de persoon van de Zweed Tommy Karevik (Seventh Wonder, Ayreon) en de meer dan waardevolle toevoeging van toetsenman Oliver Palotai, is Kamelot uitgegroeid tot een topband in het genre. Met Palotai en de nieuwste aanwinst, de Duitse drummer Alex Landenburg, die op een verhoogd podium achter gitarist en bandleider Thomas Youngblood speelt, en met oudgediende Sean Tibbetts op bas haalt Kamelot echt alles uit de kast in 013 in Tilburg om er een onvergetelijke avond van te maken. Met een uitzinnig publiek en diverse gasten onder wie Charlotte Wessels (Delain), de zangeressen Alissa White-Gluz, tevens met grunts, en Elize Ryd, lieftallige dames op slagwerk in March Of Mephisto, twee dames op viool en cello, producer Sascha Paeth op gitaar en zelfs een kinderkoortje, zet Kamelot een optreden van formaat neer. Samen met een indrukwekkende, maar drukke lichtshow behoort deze liveregistratie tot de absolute top. Stoom, vuurtongen, sterrenregens en confetti: alles is perfect op elkaar afgestemd. Wat betreft de orkestraties en de achtergrondzang, zijn de beelden niet altijd in overeenstemming met wat je daadwerkelijk ziet. Vaak wordt deze ‘hulp’ niet in beeld gebracht, maar een kniesoor die daarop let. De show is buitengewoon geslaagd en deze avond zal ook voor de band de kers op de taart zijn geweest van hun Shadow Theory Tour. Van de twaalf studioalbums komen vooral de albums van het laatste decennium aan bod. Naast audio, dvd en blu-ray zijn er diverse speciale versies van het optreden beschikbaar. De krap een uur en veertig minuten durende show wordt aangevuld met credits, beelden van de repetities en van het wachtende publiek buiten met wat interviews en van de meet & greet. Uiteraard komt Thomas Youngblood, de oprichter van de band, uitgebreid aan het woord, maar dat geldt ook voor de overige bandleden.