MOOD SWINGS II (1993), heruitgave

HAREM SCAREM (2013)
HAREM SCAREM

Eigenlijk bestaat de Canadese melodieuze rockband Harem Scarem niet meer, maar bloed kruipt waar het niet gaan kan. Harry Hess (zang), Pete Lesperance (gitaar), Creighton Doane (bas) en Darren Smith (drums, zang) vonden echter toch een aanleiding om weer bij elkaar te komen. Ter gelegenheid van het twintigjarig bestaan van hun tweede album Mood Swings, hebben de heren besloten het gehele album opnieuw op te nemen en er drie nieuwe nummers aan toe te voegen. De stevige en pakkende melodieuze rock schalt uit de luidsprekers en het ene heerlijke refreintje zit nog maar net in je hoofd of het volgende smeuïge riffje laat je alweer watertanden. De toetsen doen hier en daar nog een klein progressief duitje in het zakje. Darren Smith zingt de Foreignerachtige meezinger Sentimental Blvd met zijn wat rauwe stem. Het geluid is wat vetter en daardoor klinken de nummers fris en enthousiast, maar per saldo zijn er maar weinig veranderingen te bespeuren. Wat de drie toegevoegde tracks betreft: World Gone To Pieces is geheel in dezelfde stijl verrijkt met orkestraties. Waar halen ze toch die mooie refreintjes vandaan? Een wat hesere, of misschien beter gezegd ingehouden Hess, is te horen in Anarchy, een nummer met een aardig riffje en drie verschillende maatsoorten, waarbij het beatlesque tussenstukje een bijzonder aardige vondst is. Een waardige afsluiting wordt gevormd door Brighter Day waarin Lesperance en Hess hun kwaliteiten als gitarist en zanger nog maar eens onderstrepen.

Een heruitgave met drie bonustracks had voor mij ook volstaan in plaats van deze nieuw opgenomen versie met een ‘the making of’ op dvd.