MOONGLOW

AVANTASIA (2019)
AVANTASIA - MOONGLOW

Het Duitse goudhaantje van het Nuclear Blast-label heet Tobias Sammet. Aanvankelijk maakte hij furore met Edguy maar na 2002, nadat hij zijn eerste album van Avantasia had uitgebracht, is dit bombastische ‘all-star project’ steeds belangrijker geworden. Sammet geldt als Duitslands beste exportproduct waar het rockmuziek betreft en dat is voorwaar geen geringe prestatie. Het vorige album Ghostlights (2016), dat ten onrechte niet is besproken in iO Pages, vond ik van de acht tot dusver verschenen albums een van de minst sterke, maar Moonglow bevat weer veel ‘lekker genieten!’ momenten. Er zijn opnieuw vocale bijdragen van Michael Kiske (ex-Helloween), Eric Martin (ex-Mr. Big), Bob Catley (Magnum), Ronnie Atkins (Pretty Maids), Geoff Tate (Queensrÿche) en Jorn Lande (Masterplan). Nieuw in het illustere gezelschap zijn Candice Night (jawel, van Blackmore’s Night), Hansi Kürsch (Blind Guardian) en Mille Petrozza (Kreator). Sammets vaste compagnon en gitarist-producer is Sascha Paeth. Kenners weten dan dat het met productie van dit type bombastische metal wel goed zit. Naast een aardige cover van de hit Maniac (Michael Sembello, 1981) vinden we titels die associaties oproepen met andere bands, zoals Starlight, The Piper At The Gates Of Dawn of Lavender. Voor de symfoliefhebbers spijtig, maar de gelijkenis met die bands houdt afgezien van die titels wel op, want in deze orkestrale, melodieuze heavy metal staat de muzikale boog niet steeds ‘zwaar’ gespannen. Er zijn ook prachtige rustpuntjes, maar het is en blijft een metalopera met aansprekende refreintjes − die door heel wat kelen vertolkt worden − en goed gevonden overgangen en melodielijnen. Wat jammer dat Geoff Tate geen betere composities ter beschikking heeft, want zingen kan hij echt nog wel. Naast de genoemde cover kun je een dik uur genieten van Moonglow. Bovendien bevat de eerste ronde van de gelimiteerde uitgave nog het nummer Heart opgedragen aan Journey met Steve Perry als zanger. De wereldtournee van Avantasia begint in maart 2019 in Slowakije. Er is nog geen concert in Nederland gepland, maar wel een aantal ‘bij de buren’. Voor de liefhebbers betekent dat een avondje stevige muziek met een prima bezetting, uitstekende muzikanten en visueel spektakel, dus bezoek een van die concerten; je zult niet teleurgesteld worden!