NEARFEST 2006, + dvd

FM (2014)
FM - NEARFEST 2006

Van het Canadese trio FM stonden in de jaren zeventig bij menig symfomaan enkele lp’s in de platenkast. Ondanks enkele succesvolle albums is FM de status van subtopper nooit ontstegen en sudderde de band in verschillende bezettingen door tot het in 1996 erg stil werd rond Cameron Hawkins en Martin Deller. In het kader van de reünies was het een enorme pluim op de hoed van de organisatoren van NEAR-fest (Bethlehem, USA) om in 2006 de opnieuw geformeerde band op het podium te krijgen met Claudio Vena als vervanger voor Nash The Slash − of Ben Mink zo je wilt. Deze live-cd gaat in een luxueuze verpakking vergezeld van een dvd met dezelfde nummers als op de cd. Met behulp van MIDI-techniek zet het trio in een sobere setting een dijk van een show neer. Deller drumt subtiel en tovert de ene break na de ander uit zijn stokken. Vena geeft zijn visitekaartje nadrukkelijk af op elektrische mandoline en klassieke viool. De openingstrack Planet Vega is een van zijn composities. Dan volgt een soort ‘best of’ in een verbluffende goede geluids- en beeldkwaliteit en de show wordt opgesmukt door wat beelden op het grote scherm achter de band. Natuurlijk ontbreekt de Yardbirds - cover Shapes Of Things niet en staat Black Noise, een van de beste FM - nummers ooit er gelukkig ook op. Goed is te zien hoe Hawkins geregeld met zijn rechterhand de baspartijen op zijn keyboards speelt en tegelijkertijd de begeleiding doet of vice versa en dan ook nog zuiver zingt! Petje af voor deze naar mijn mening ondergewaardeerde muzikant die bovendien nog aardig met de elektrische bas overweg blijkt te kunnen. In de instrumentale track Slaughter In Robot Village hebben Vena’s viool en Dellers xylofoon een hoofdrol, maar het beginstuk klinkt wel erg kosmisch. Het tweede deel is totaal anders, waarbij Hawkins’ bas een voorname rol vertolkt. De schokkerige en soms vertraagde beelden brengen wat extra leven in de statische show. Symfo-toppers zijn tracks zoals Phasors On Stun en Trial By Fire.

Waarom dit schitterende pakketje bestaande uit een cd en dvd met tachtig minuten pure symfo pas acht jaar na dato wordt uitgebracht is op zijn zachtst gezegd vreemd, maar desalniettemin zeer welkom.