ORIGIN OF SPECIES

DARWIN (2018)
DARWIN - ORIGIN OF SPECIES

Met als startpunt de evolutietheorie van Charles Darwin vestigt dit project op muzikale wijze de aandacht op de wereldwijde milieuproblematiek. Het verhaal luidt dat het idee afkomstig is van DarWin, een artiest die componeert, gitaar speelt en die zorgde voor de visuele ondersteuning. Veel informatie is er echter niet over deze ‘artiest’, wél over producer-drummer en tevens toetsenman-arrangeur Simon Phillips. De drumlegende wordt op Origin Of Species bijgestaan door onder anderen zanger-bassist Matt Bissonette, gitaarvirtuoos Greg Howe en de toetsenisten Jeff Babko en Dennis Hamm. Dit debuut is maar liefst een zeventien songs tellende dubbel-cd, waarop Phillips niet alleen zijn indrukwekkende capaciteiten als drummer laat horen. Hij heeft tevens zijn ervaring als geluidstechnicus uit het analoge tijdperk gebruikt om met de hedendaagse digitale mogelijkheden een productietechnisch hoogstandje af te leveren. De opnamen werden onder meer in zijn eigen studio gemaakt en in de befaamde Abbey Road Studios, waar het orkest werd opgenomen. Experimenten met ritmes, tempi en zangstemmen resulteerden in een zeer gevarieerd muzikaal spektakel, waarin kwaliteit de boventoon voert. Er is enorm veel aandacht aan details besteed wat zelfs in de meer rechttoe-rechtaan rocknummers te horen is. Melodieus, symfonisch, heavy en progressief zijn beschrijvingen die alle op dit album van toepassing zijn, maar ook invloeden uit jazzrock klinken door terwijl het verhaal voor een klein deel ook in gesproken teksten is vervat. De thans 62-jarige Simon Phillips levert met DarWin een bijzonder aansprekende prestatie.