PUPPET SHOW

SALEM HILL (2002)
SALEM HILL - PUPPET SHOW

Puppet Show van de Amerikaanse band Salem Hill bevat een verzameling liveregistraties van de afgelopen vijf jaar. De vijf studioplaten Salem Hill (1992), Different Worlds (1994), Catatonia (1997), The Robbery Of Murder (1998) en Not Everybody's Gold (2000) komen alle aan bod op deze dubbel-cd, maar de laatste helaas het minst. De overige albums zijn min of meer gelijkwaardig vertegenwoordigd, waarbij de tweede de kroon spant met bijna een halfuur muziek. Op Brave New World en Awake wordt de band bijgestaan door violist David Ragsdale (Kansas). Knap dat Carl Groves (componist, toetsen, gitaar, zang), Michael Dearing (zang, gitaar, toetsen), Patrick Henry (bas) en Kevin Thomas (drums, zang) ook live deze toch behoorlijk bombastische rock weten te realiseren, hoewel de songs soms wat ieler klinken dan op de studioversies. Het feit dat de arrangementen vaak verschillen van de oorspronkelijke opnamen is mijns inziens een pre. De geluidskwaliteit is niet altijd even briljant, maar wel alleszins acceptabel. De beperkte middelen zullen hier ongetwijfeld debet aan zijn. Over het geheel genomen geeft deze 110 minuten durende dubbelaar met melodieuze, aan prog gerelateerde rock een eerlijk beeld van dit kwartet met als voornaamste referentie Kansas gedurende de periode met John Elefante als zanger. Na het raadplegen van de website kwam ik tot de conclusie dat Michael Ayers - die op ​Not Everybody's Gold nog meedeed niet langer deel uitmaakt van Salem Hill. De speciaal voor deze cd gereserveerde studiotrack Waiting For Wonderfulness, is een fraaie slepende song met mooi toetsenwerk. Puppet Show is een zeer aan te bevelen compilatie en een belofte voor het komende studioalbum.