REFUGEE (1974), heruitgave

REFUGEE (2019)
REFUGEE - REFUGEE

Toen Keith Emerson The Nice verruilde voor Emerson, Lake & Palmer (ELP), vormde bassist-vocalist Lee Jackson de band Jackson Heights. Bij het zoeken naar een nieuwe toetsenist vond hij in Zwitserland toetsenvirtuoos Patrick Moraz. Met Brian Davison, de originele drummer van The Nice, vormde hij een nieuw trio dat Refugee werd gedoopt. Het gelijknamige debuutalbum kreeg lovende kritieken en de experimentele progrock werd als een welkome vernieuwing beschouwd. Helaas voor Davison en Jackson had Rick Wakeman intussen Yes verlaten en werd Moraz benaderd om diens plaats in te nemen. Dat deed hij na enige aarzeling. Dat betekende dus het einde van Refugee. Ook het feit dat Moraz heel veel materiaal aanleverde, waardoor Jackson en Davison min of meer werden gedegradeerd tot sessiemuzikanten, droeg bij tot het uiteenvallen van dit trio. Deze geremasterde versie van het enige wapenfeit van Refugee is verrijkt met liveopnamen uit Newcastle en van de BBC, beide uit 1974. Daarmee zijn alle beschikbare opnamen van dit gezelschap vereeuwigd in een mooi boxje en heeft Esoteric Recordings weer een uitstekend album aan de indrukwekkende serie klassieke symfo- en proguitgaven toegevoegd. De raspende stem van Jackson heeft mij nooit gelegen, maar in The Journey lijken zowel de muziek als zijn stem erg op Kayak ten tijde van zanger Max Werner, waardoor dit nummer heel goed te pruimen is. Naast de invloeden van klassieke componisten hoor je meer jazzinvloeden in het toetsenspel dan bij The Nice of bij ELP, maar Moraz bewijst overduidelijk dat hij zeker gelijkwaardig was aan Emerson en Davison en Jackson overtreffen zichzelf op instrumentaal gebied. De 34 minuten BBC-opnamen zijn van goede kwaliteit en vormen een onomstotelijk bewijs dat dit trio een geduchte concurrent voor ELP had kunnen worden. De opnamen uit Newcastle duren ruim een uur, zijn van een redelijke bootlegkwaliteit en hebben absoluut historische waarde.