SIGNS AND WONDERS

BIRDSONG AT MORNING (2018)
BIRDSONG AT MORNING - SIGNS AND WONDERS

Het uit Massachusetts afkomstige trio Birdsong At Morning, viert dit jaar zijn tienjarig bestaan. Signs And Wonders is de derde cd en evenals het debuut is dit niet ‘zomaar’ een album. Het tweede album was een gewone enkele cd, maar de eersteling bestond maar liefst uit vier cd’s! Deze opvolger bestaat uit een prachtig, dik digipack met een cd, cd-boekje en een blu-ray dvd met zowel vocale als instrumentale mixen van de elf nummers in stereo en 5.1. Bovendien zit er bij elke track een bijbehorende video. De video’s bestaan deels uit opnamen van de natuur of de leefomgeving, deels uit clips waarin de muzikanten te zien zijn. De composities zijn grotendeels afkomstig van singer-songwriter en producer Alan Williams. Het betreft toegankelijke, melodieuze muziek met een schitterende geluidskwaliteit. De meeste nummers zijn voorzien van smaakvolle orkestrale strijkarrangementen. Het merendeel van de muziek is semi-akoestisch met melancholieke zang en als instrumentatie akoestische gitaren, piano, wat percussie en een strijkje. Er zijn ook tracks waarop elektrische gitaren en drums te horen zijn. Er wordt een ode gebracht aan Roger Hodgson en Rick Davies (beiden Supertramp) in de vorm van een heerlijke, langzame uitvoering van The Logical Song. Soms is er een lichte jazzinvloed hoorbaar, terwijl Won’t Let It Go een vleugje westernsfeer ademt. De wat jolige passage met blazers in Smiles Of A Summer Night, doet evenals een enkel stukje in andere nummers wat aan het vroege Chicago (Transit Authority) denken. Het slot is symfonisch en mag onder melodieuze prog geschaard worden, terwijl het eind wat aan het laatste deel van A Day In The Life van The Beatles herinnert, zij het zonder de kakofonische climax. Signs And Wonders bevat heel mooie popmuziek. Het album bevat zo’n 54 minuten muziek die hier en daar tegen de symfo aan schurkt. Naast de gewone uitgave is deze besproken versie wel een uitermate net verzorgd pakketje.