SMOKE & MIRRORS, dvd

ARENA (2006)
ARENA Smoke & Mirrors

Arena, opgericht door toetsenist Clive Nolan (Pendragon, Shadowland) en drummer Mick Pointer (ex-Marillion), vierde recentelijk zijn tienjarig bestaan. De band speelt al geruime tijd met een stabiele bezetting met naast Nolan en Pointer John Mitchell (gitaar), Ian Salmon (bas) en Rob Sowden (zanger) en nam het jubileumconcert op in Katowice (Polen). In een sfeervol theater was Arena in een magistrale vorm, voor een deels zittend, maar enthousiast publiek. Pointer speelde degelijk, maar hij blijft toch een wat beperkte drummer in mijn ogen. Nolan, Salmon en vooral Mitchell speelden daverend goed. Kijk en luister maar eens naar Solomon. Er staan camera’s voor en op het podium en boven de band en die geven een prima indruk van de verrichtingen van de bandleden, terwijl op de schermen achter hen zowel actuele concertbeelden als animaties, foto’s en plaatjes uit het boekje van Pepper’s Ghost (2005) te zien zijn. De geluidskwaliteit is subliem en er is ditmaal dus geen noodzaak om het huiswerk over te doen, zoals dat bij vorige uitgaven wenselijk zou zijn geweest. De wat sobere lichtshow en het vrijwel ontbreken van rook zijn voor de kijker prettige bijkomstigheden. Als zanger blijft Rob Sowden voor mij toch in de schaduw staan van Paul Wrightson, maar hij vervult zijn taken als frontman met pruik, bril en diverse verkleedpartijen toch naar behoren, hoewel hij hier en daar wel een enkel nootje mist. Van de negentien tracks waren er acht al te horen en te zien op Caught In The Act (2003). Desondanks is deze dvd, mede gezien bovenstaande opmerkingen, zeker de moeite waard. Het is een waar genot om naar te kijken en te luisteren! Het laatste album Pepper’s Ghost is vertegenwoordigd met vier nummers en als extra’s bevat Smoke & Mirrors onder meer zes tracks met niet-professionele) opnames van het reünieconcert op 16 oktober 2005 in Cultuurpodium Boerderij in Zoetermeer - met Wrightson en John Jowitt - een uitgebreid interview met Pointer en Nolan, de discografie, een biografie en een fotogalerij.