WAXING CRESCENT

PICTURE OF THE MOON (2005)
PICTURE OF THE MOON Waxing Crescent

Picture Of The Moon is een jonge, progressieve metalformatie uit Oost-Nederland, opgericht in 2001. Na vele bezettingswisselingen bestaat de huidige, hopelijk stabiele bezetting nu uit Sander Rhebergen (bas), Franz Klaver (gitaar), Michiel Borkent (zang, toetsen), Sjoerd Kolk (sologitaar) en Rudolph Saathoff (drums). De mini-cd Waxing Crescent duurt slechts een kwartier, maar geeft wel een indruk van wat de band zoal in huis heeft. First Picture opent met een bas, waarna orkestrale toetsen en de overige bandleden invallen op deze instrumentale track. In verschillende variaties wordt een drieakkoordenschema uitgewerkt, waarbij de voornamelijk tweetonige baspartij zeer herkenbaar blijft ondanks de afwisseling van piano, Mellotron(samples) en een synthesizersolo na een tempoversnelling. Het nummer gaat naadloos over Evil LiveSecure, waarbij zanger Borkent met zijn uithalen doet denken aan Geddy Lee (Rush). De drums klinken wat blikkerig en als gevolg van het orgelgeluid had dit nummer ook uit 1975 afkomstig kunnen zijn. Ook het reggae-achtige intermezzo klinkt eerder gedateerd dan modern. Het mooiste stuk heeft men echter voor het laatst bewaard, want Depressive Garden is een aansprekend nummer, dat zowel symfonische als Rushachtige metal bevat, naast enkele grunts in de refreinen die aan Autumn doen denken. In het epische, instrumentale gedeelte bewijst de band de nodige potentie te hebben. Waxing Crescent is een aardige binnenkomer, maar Picture Of The Moon heeft nog een lange weg te gaan, dunkt mij. Wellicht kan men daarbij de hulp van stadgenoot Joost van den Broek (After Forever) inroepen.