1000 WISHES

PBII (2013)
PBII

Uit een maatschappelijk geëngageerde inspiratiebron ontstond − zeker in ‘crisistijd’ − een muzikaal waagstuk. Dat is precies wat de mannen van PBII hebben weten te realiseren met hun succesvolle concerten in 2013 en het uitbrengen van dit prachtige album. Met Ruud Slakhorst hebben Ronald Brautigam (gitaar), Michel van Wassem (toetsen, zang), Tom van der Meulen (slagwerk) en Alex van Elswijk (bas) een uitstekende zanger in huis gehaald die, hoewel een paar toontjes lager, toch wat aan Jon Anderson (ex-Yes) doet denken. Met als hoofdsponsor Volkswagen Pon kreeg PBII het voor elkaar om samen met het langst bestaande jeugdorkest in Nederland, het Hofstad Jeugdorkest uit Den Haag, een puik stuk muziek te presenteren waarbij de band, de zang, het orkest en het verhaal, verteld door Roger Watson, fraai harmoniëren. 1000Wishes is een verbluffende mix van de oude Plackband en Yes Symphonic met voortreffelijke teksten, geïnspireerd op het aangrijpende boek Eric En Het Land Van Duizend Wensen van Roland van der Pol. Het jaren zeventig geluid van Yes is goed terug te horen in de muziek wat voor veel oudere symfoliefhebbers zeer herkenbaar is en tot de verbeelding zal spreken. Mooie gastrollen zijn er voor sopraan Nathalie Mees, onder meer in Land Of 1000Wishes en Steve Hackett die in het instrumentale Evil Weed een spetterende solo speelt. Dit project verdient ons aller steun niet alleen vanwege de tachtig minuten prima muziek, de uitstekende productie van Chris Muller, de smaakvolle aanvulling door het orkest onder leiding van Marcel Geraeds, maar vooral voor KiKa (Kinderen Kankervrij). De opbrengsten van cd en concerten komen namelijk geheel ten goede aan deze organisatie.

Op 9 juni wordt deze rockopera nog eenmaal uitgevoerd (www.1000wishes.org) in de grote zaal van de Rijswijkse Schouwburg. Wie een kaartje koopt krijgt bovendien de in maart opgenomen dvd! Een buitenkansje dus en verder hoort wat mij betreft deze cd in elke progverzameling thuis.