ACTUAL FANTASY (1996), heruitgave

AYREON (2004)
AYREON - ACTUAL FANTASY REVISITED

Acht jaar nadat Actual Fantasy, het tweede album van Arjen Lucassen alias Ayreon uitkwam, volgde hij het voorbeeld van Jean Michel Jarre en maakte hij met eindeloos geduld een 5.1-remix van dit album. Deze prima klinkende versie op een Dolby surround systeem is verrijkt met wat beelden, bevat de oorspronkelijke versie, de videoclip van The Stranger From Within in een 2.0 en 5.1-remix en beelden van Arjen Lucassen in zijn Electric Castle-studio. Daarmee offreert hij de liefhebber dus een totaalpakket. Verder werd het album geremasterd, enkele gitaarpartijen opnieuw ingespeeld en ten slotte voegde Peter Vink en Ed Warby echte bas en drums toe. Daardoor klinkt de nieuwe ‘gewone’ versie een stuk vetter en sprankelender dan de eerste uitgave. Het album opente met zware toetsenpartijen en een dwarsfluit, verrijkte zang en effecten voordat een zoetgevooisde Edward Reekers (ex-Kayak) in Abbey Of Synn voor het eerst van zich doet spreken. Vervolgens hoor je de van Lucassen bekende zware riffs, de melodieuze samenzang, een heerlijke synthesizer en natuurlijk Arjens snerpende gitaarsolo’s. In The Stranger From Within, een melodieus rocknummer, is opnieuw die meerstemmige zang te horen, waarbij de wat donkere en hese stem van Robert Soeterboek goed herkenbaar is. Verder hoor je een prachtige solo op de Hammond van René Merkelbach en wordt de synthesizer bespeeld door Cleem Determeyer (ex-Finch). Computer Eyes begint als een fraaie Pink Floyd-track en wordt wederom gevoelig gezongen door Reekers. Uiteindelijk nemen de gitaarpartijen het over en wordt het geheel wat steviger. Prima mee te zingen zijn Into The Valley Of Death en de rocker Beyond The Last Horizon, gevolgd door het met toetsen en goede samenzang doorspekte Farside Of The World. Back On Planet Earth ten slotte bevat een prachtig elektronisch intro, maar de beukende riffs doen spoedig hun intrede. Het stuk heeft door de veranderingen in ritme soms een bluesy, dan weer een metal karakter. De laatste tracks van het album blijven stevig, maar hebben ook een wat space-achtige inslag. Actual Fantasy (Revisited) is een uitstekende hernieuwde kennismaking met de progressieve rock van Ayreon.