AERONAUTICS

MASTERPLAN (2005)
MASTERPLAN - AERONAUTICS

Begin 2005 kwamen er aardig wat nieuwe albums uit. Zo ook Aeronautics, de tweede schijf van de Duits-Noorse band Masterplan. De ex-Helloween-leden Roland Grapow (gitaar) en Uli Kusch (drums), boegbeeld Jorn Lande (zang), bijgestaan door Axel Mackenrott (toetsen) en Jan Eckert (bas) hebben er weer een waar melodisch metalfeest van gemaakt. De tien tracks - op de limited edition zelfs elf - staan zonder uitzondering als een huis en behoren wat mij betreft tot de beste in deze categorie. Dat geldt niet alleen voor de fantastische stem van Lande, maar ook voor de pakkende composities die soms uptempo, dan weer slepend zijn. Zelden overheersen de hamerende dubbele basdrums, maar juist bijzonder adequaat uitgevoerde en smaakvolle drumpartijen, zoals op Headbangers Ballroom, heerlijke orkestraties, degelijk basspel en niet te vergeten: Grapow is een van de betere gitaristen-componisten in het genre. Hij weet met zijn gedoseerde solo’s en zijn karakteristieke ietwat blikkerige, snerpende geluid steeds weer te imponeren. Natuurlijk zijn er vele parallellen met het vorige album en waren de geesten van Ronnie James Dio (Rainbow) of van David Coverdale (Whitesnake) rond. Voor hen die niet bekend zijn met Helloween of soortgelijke zwaardere kost: kort samengevat zou je kunnen stellen dat Masterplan de rockmetalversie is van Ark (Burn The Sun). Naast After This War is Black In The Burn met ruim negen minuten het meest progressief getinte nummer wat mij betreft. Een nummer waarin Lande laat horen waartoe hij vocaal in staat is met zowel ingetogen passages als stukken die over de top gaan en waarin prog, rock, metal en blues elkaar ontmoeten in talrijke sfeer- en tempowisselingen. Het op single uitgebrachte nummer Back For My Life is een prachtig voorbeeld van het zware maar toch melodieuze werk met een pakkend refrein. Aeronautics is een prima album van een sympathieke band die een onverwoestbare livereputatie heeft!