FOR ALL BEYOND

METALWINGS (2018)
METALWINGS - FOR ALL BEYOND

Gothicmetal uit Bulgarije? Jazeker! Ook daar wordt klaarblijkelijk naar het Westen gekeken als het om de wat zwaardere ‘female fronted’ muziek gaat. Oprichter van Metalwings is namelijk zangeres, violiste en componiste Stela Atanasova een in de klassieke muziek geschoolde dame. Gezien de geregelde bezettingswisselingen heeft zij de touwtjes stevig in handen. Alleen toetsenist Kitanov is er al vanaf 2010 bij. For All Beyond is feitelijk het eerste volwaardige studioalbum dat tien songs bevat en twee bonustracks, in totaal goed voor een ruim uur muzikaal vermaak. Naast metal zijn duidelijk invloeden uit zowel klassieke muziek als Keltische en Slavische volksmuziek te herkennen. Daarmee is zij kennelijk geïnspireerd door Tuomas Holopainen (Nightwish) die immers een vergelijkbare mix nastreeft in zijn muziek. Atanasova’s stem is een soort kruising van die van Moya Brennan (Clannad) en Tarja Turunen (ex-Nightwish). Haar wat omfloerste stemgeluid, met het herkenbare accent van een niet-Engelstalige met een snel vibrato, is niet buitengewoon krachtig maar wel heel lieflijk. De toegankelijke composities hebben weliswaar wat weg van die van Nightwish uit de eerste periode, maar ze bevatten zeker ook elementen uit de progressieve rockmuziek, want de tempowisselingen, orkestraties en de niet altijd simpele akkoordenschema’s zorgen voor voldoende variatie, uitdaging en spanning. Is Atanasova op haar viool misschien niet het indrukwekkends, de instrumentalisten en dan vooral de beide gitaristen zijn dat absoluut wel. De talrijke klassiek georiënteerde tussenstukjes vallen bij mij bijzonder goed en dit gezelschap voegt in tegenstelling tot de vele ‘concullega’s’ wel wat toe. Voor het titelstuk is zelfs een orkestje ingehuurd. Track negen is een akoestische ballad waarin Stela Atanasova in haar eigen taal zingt. For All Beyond is een aardige plaat die naar meer smaakt!