ALTITUDE

AUTUMN (2009)
AUTUMN Altitude

Na de nodige tegenslagen keert Autumn terug met het vierde studioalbum Altitude. Van de oorspronkelijke bezetting zijn na de tweede cd Summer’s End Menno Terpstra (toetsen), Jasper Koenders (gitaar) en Meindert Sterk (bas, grunts) verdwenen en zijn alleen nog Jens van der Valk (gitaar) en Jan Grijpstra (drums) over. Ook zangeres en boegbeeld Nienke de Jong moest na het derde album afhaken. De nieuwe zangeres heet Marjan Welman. Verder vinden we op toetsen Jan Munnik, Mats van der Valkde broer van Jens, op gitaar en Jerome Vrielink is de bassist. Door al deze wijzigingen is ook het geluid van Autumn behoorlijk veranderd. Marjan heeft een mooiere en mijns inziens betere stem dan Nienke, maar wel een minder aparte, terwijl de grunts zijn verdwenen. Het geluid is derhalve een beetje commerciëler geworden, terwijl in de meeste tracks vooral een geluidsmuur van gitaren overheerst. Dat gaat helaas iets ten koste van het toetsenspel. In de stevige opening hoor je mooie, rustige tussenstukjes en geinig orgelspel als contrast met het moderne metalgeluid. Liquid Under Film Noir bevat vrij lastige zanglijnen en originele riffs en wederom een schitterend symfonisch tussenstuk. Skydancer en A Minor Dance gaan in de richting van de huidige bezetting van NightwishDe ballad tussen deze beide nummers heet Synchro-Minds, waarna het in sneltreinvaart weer verder gaat met The Heart Demands. Cascade is een nummer dat in de oudere Autumn-traditie past met ook hier weer een gevoelig en mooi rustiger gedeelte. Horizon Line en Sulphur Rodents zijn twee compacte, snelle nummers met de inmiddels forse gitaarmuur als fundament en tevens handelsmerk. Marjan Welman schittert in de tweede ballad Answers Never Questioned, met hier en daar zelfs een Moog-geluidje. Tot slot het titelnummer waarin wat steviger werk met subtieler werk wordt afgewisseld.

Ik ben niet zo weg van het wat vervormde gitaargeluid, maar qua composities en zang is Altitude de meest volwassen plaat van Autumn. We hebben nu vier 'seizoenen' gehad, laat nu de lente voor deze zeskoppige formatie uit Friesland maar eens aanbreken!