ANGELS OF THE APOCALYPSE

TIMO TOLKKI'S AVALON (2014)
TIMO TOLKKI'S AVALON - ANGELS OF THE APOCALYPSE

Ex-Stratovarius gitarist-componist Timo Tolkki heeft een jaar na het album Land Of New Hope alweer een opvolger klaar: Angels Of The Apocalypse, een conceptalbum met tal van bekende gastvocalisten, zoals Floor Jansen (Nightwish), Simone Simons (Epica), Fabio Leone (Rhapsody Of Fire), David DeFeis (Virgin Steele), Zachary Stevens (ex-Savatage), Elize Ryd (Amarante) en Caterina Nix. Zijn voormalige bandmaatjes Tuomo Lassila (drums) en Antti Ikonen (keyboards) completeren de bezetting, terwijl Nicholas Jeudy verantwoordelijk is voor de orkestraties. Timo Tolkki zelf speelt gitaar, bas en toetsen. Als je de man hoort praten, lijkt hij een tamelijk gedrogeerde zombie: emotieloos en monotoon antwoordt hij op vragen over zijn nieuwe album dat qua stijl in dezelfde lijn ligt als de voorganger. Weinig nieuws onder de zon dus en de weinig sprankelende productie versterkt dat gevoel enigszins. De bijdrage van Floor Jansen is prachtig, maar haar stem klinkt behoorlijk anders dan bij Nightwish en ReVamp. Het geheel klinkt in mijn beleving zo herkenbaar en de koortjes zo onnatuurlijk dat ik toch de voorkeur geef aan andere metalopera’s of aan Stratovarius, zoals de band een jaar of tien geleden klonk. De aardige ballad The Paradise Lost wordt gevolgd door de metaltrack Neon Sirens en als contrast volgt de ballad High Above Of Me, met af en toe felle uithalen van Tolkki’s gitaar. Het epische titelstuk is daarentegen weer erg bombastisch en symfonisch. Tolkki kan beter zijn gitaar laten spreken, want dat gaat hem nog steeds heel goed af. Het geheel klinkt verzorgd en er is veel aandacht besteed aan de arrangementen, maar voor mij persoonlijk is er te veel sprake van een herhaling van zetten en blijft er te weinig hangen om Angels Of The Apocalypse te koesteren.