ANYWHERE BUT HOME

EVANESCENCE (2004)
EVANESCENCE - ANYWHERE BUT HOME

Evanescence schoot als een komeet omhoog na diverse succesvolle singles en vandaag de dag is de Amerikaanse formatie rond zangeres Amy Lee een regelrechte top-act. Met een knipoog naar gothicmetal, speelt de band aansprekende en pakkende rock, enigszins vergelijkbaar met Nickelback of Green Carnation. Wat de heren en dame live brengen op de dvd Anywhere But Home komt gedeeltelijk van een schijfje, want behalve de incidentele vleugel die door Amy Lee wordt bespeeld, speelt er niemand toetsen. De orkestraties en waarschijnlijk ook de achtergrondzang komen uit deze vorm van elektronica. Amy Lee is weliswaar een geweldige frontvrouw, maar van haar zangkwaliteiten kan ze mij niet helemaal overtuigen. Daarmee kan ze - ondanks haar uitstraling - niet tippen aan ‘onze’ Anneke van Giersbergen, Sharon den Adel, Floor Janssen en Nienke de Jong en nog minder aan de Finse Tarja Turunen (Nightwish). Ondanks het poetswerk is haar zang niet altijd even zuiver en net als Nienke de Jong (Autumn) heeft Amy Lee een stem met een gelimiteerd bereik en ze komt daardoor, met name als zij iets forceert, wat monotoon over. In de rustiger stukken echter zingt ze wonderschoon. De geluidskwaliteit is overigens prima en het artwork mooi. Maar het is natuurlijk het totaal van muziek en beeldmateriaal die het verschil maken met een live-cd. De show bestaat uit dertien tracks plus de nog niet eerder uitgebrachte studiotrack Missing, een schitterende, lieflijke ballad. Op het nummer Hello na staat het album Fallen er helemaal op, aangevuld met Thoughtless, Farther Away en het naar mijn idee op Bohemian Rhapsody (Queen) geïnspireerde Breathe No MoreDe extra’s op de dvd zijn vier muziekvideo’s, opnamen 'behind the scenes', bloopers en wat minder interessant filmmateriaal.

Voor de gevraagde prijs is Anywhere But Home een prachtige kennismaking met Evanescence en voor de liefhebbers is de dvd een mooi visueel spektakel van hun idolen.