ARE WE SOLDIERS

TERAMAZE (2019)
TERAMAZE - ARE WE SOLDIERS

Teramaze is een band uit Melbourne, Australië opgericht in 1993. Men was een aantal jaren van de radar verdwenen, maar sinds 2008 is de band weer actief. Voormalig zanger Brett Rerekura is weer terug en levert een uitstekende bijdrage met zijn lichtvoetige, warme stemgeluid. De band kende de nodige bezettingswisselingen, maar de centrale figuur was en is gitarist Dean Wells. De muziek op Are We Soldiers is een kruising tussen die van het veel jeugdiger Voyager en van het net als Teramaze al langer bestaande Vanishing Point. Die laatste band komt ook uit Melbourne, maar staat de laatste jaren op non-actief. De tien tracks bevatten veel tempowisselingen, geweldige loopjes en intrigerende composities, zodat vergelijkingen met grootmachten als Dream Theater niet misplaatst zijn. Juist het frivole dat bands als Voyager kenmerkt, is ook op Are We Soldiers te horen. Terwijl de zanglijnen vaak goed in het gehoor liggen en een duidelijke structuur hebben, is de begeleiding vaak quasi chaotisch, maar als je intensief luistert, hoor je hoe knap de stukken in elkaar zitten: melodieus en virtuoos tegelijk. In Fact Resistant Human worden mooie orkestraties gecombineerd met heavy passages en afgewisseld door een Renaissance-achtig stukje waarin de piano de boventoon voert. Ook al vist Teramaze in een vijver waarin zo langzamerhand honderden bands vissen, toch weet dit gezelschap zich zeer positief te onderscheiden. Ook scoort de groep uitstekend met de respectabele tijdsduur van ruim zeventig minuten. Het album eindigt met een bijna twaalf minuten klokkende track, waarin zeer veel progelementen te horen zijn. Eind 2019 verwacht Teramaze in Europa op te treden, dus liefhebbers, houd hun website in de gaten!