THE AWAKENING

KAMELOT (2023)
KAMELOT - THE AWAKENING

Als er één band is die het genre symfonische metal vorm heeft gegeven dan is het wel Kamelot. Met Thomas Youngblood als roerganger, toetsenist Oliver Palotai die de muziek rijkelijk lardeert met zijn bombastische arrangementen en een formidabele frontman in de persoon van Tommy Karevik kan ook The Awakening, het dertiende studioalbum op voorhand al niet stuk. Het album bevat prettige en aansprekende melodielijnen, ondersteunende koortjes en een fris en helder klinkende productie. Dat zijn de voornaamste kenmerken van dit nieuwe album, dat wellicht niet geheel toevallig, uit dertien stukken bestaat, samen goed voor een goed uur nieuw werk. Uiteraard zijn de meeste gitaarsolo’s weggelegd voor bandleider Thomas Youngblood, terwijl de op zich mooie melodieën een bijzonder stevige metalkarakteristiek meekrijgen door de zware gitaarmuren, het oerdegelijke fundament van ‘long-time’ bassist Sean Tibbets en de veelvuldig gebruikte dubbele basdrums van Duitser Alex Landenburg, die vanaf 2019 bij de band speelt. Daarvoor speelde hij onder meer bij At Vance en Luca Turilli’s Rhapsody. De stevige kost wordt ietwat onverwachts doorbroken door de mierzoete ballads Midsummer’s Eve en Willow, althans het eerste deel. Het intro en outro zijn uitgesproken symfonisch en orkestraal en daarmee is opnieuw een zeer solide album toegevoegd aan de toch al indrukwekkende discografie van Kamelot. Verwacht echter geen baanbrekende vernieuwingen, maar wel een logisch vervolg op een succesvolle reeks albums.