CANTUS FIRMUS

ADVENT (2006)
ADVENT Cantus Firmus

Goed nieuws voor fans van Gentle Giant (GG)! Bij gebrek aan nieuw werk deze proggiganten is er nu een goed Amerikaans alternatief in de vorm van Advent. De inspiratiebronnen die de heren zelf noemen zijn naast GG, Procol Harum, renaissancemuziek, filmsoundtracks en kerkmuziek. De band bestaat uit de broers Henry en Mark Ptak (beide (keyboards en zang), Alan Benjamin (gitaar, stick, glockenspiel, fluit, viool) en Drew Siciliano (drums). De muziek van Advent klinkt op Cantus Firmus melodieuzer dan Echolyn met ook wat elementen van The Enid, zoals op Parenting Parents en Firmus Finale. In de a capella opening GK Contramundum zijn echter veel invloeden van GG te horen Sommige stukken hadden ook van Cannata kunnen zijn. De basis voor de twee bonustracks van de opvolger van het gelijknamige debuut (1997), dat tot mijn verbazing nooit in iO Pages is besproken, werd al gelegd in 1987, toen Henry de composities schreef. Ze werden weliswaar opgenomen in 1992, maar ze zien nu voor het eerst het levenslicht met dank aan de moderne technologie. De rest van deze schitterende muziek is afkomstig van de laatste jaren. Henry’s stem - en ook die van Mark trouwens - klinkt me aangenaam in de oren en doet me geregeld denken aan de zang van Kerry Minnear (GG), maar Henry kan ook een zwaarder stemgeluid produceren. Tijdens het hoogtepunt Ramblin’ Sailor trekt de band alle registers open en klinkt de muziek af en toe zelfs als het beste van Gryphon ten tijde van Red Queen To Gryphon Three (1974). Het daaropvolgende nummer Your Healing Hand klinkt ingetogener en rustiger. Het tweede epos Alison Waits (A Ghost Sory), het laatste nummer en tevens bonustrack is orkestraler, maar met dezelfde variatie en virtuoze instrumentbeheersing terwijl er nergens overbodig wordt gesoleerd. Het bevat pakkende en toch complexe structuren die vragen om een extra luisterbeurt.

Cantus Firmus bevat bijna zeventig minuten zeer hoogwaardige muziek van topklasse! Nu maar hopen dat het derde album minder lang op zich laat wachten.