CELESTIAL SONGS

DOWNES BRAIDE ASSOCIATION (2023)
DOWNES BRAIDE ASSOCIATION - CELESTIAL SONGS

Celestial Songs, het vijfde studioalbum van het duo Geoff Downes (The Buggles, Asia, Yes, Icon) en Chris Braide onder de naam Downes Braide Association (DBA) is een feit. Op dit album prijken elf nieuwe songs, samen goed voor ruim 67 minuten muziek. De muziek doet in veel opzichten deels denken aan Asia en Icon. Voorbeelden daarvan zijn de tweede track Clear Light, de lange track Heart Shaped Hole, de ballad Dear Petra en de indrukwekkende slottrack, de epic Beyond The Stars. Diverse tracks gaan echter meer richting mainstream popmuziek (The Buggles!) en zijn derhalve wat minder spannend. Ze zijn wel allemaal gepolijst en melodieus met gelukkig ook heerlijke synthsolo’s van Downes en puike bijdragen van gitarist Dave Bainbridge (ex-Iona, Lifesigns) in wiens spel ik toch duidelijk invloeden van gitarist Andy Latimer (Camel) meen te herkennen. Zanger Marc Almond heeft een bescheiden gastrol in Darker Side Of Fame en Francis Dunnery (It Bites) levert een bijdrage als medecomponist en gitarist in Keep On Moving. De composities getuigen van groot vakmanschap en Chris Braide is niet voor niets een gelouterd fenomeen. Zijn stem moet je echter wel liggen, want die klinkt duidelijk anders dan die van wijlen John Wetton (Asia), Jon Davison (Yes) of Trevor Horn (Buggles). Het artwork van Roger Dean is weer zeer herkenbaar en past uitstekend bij dit aan Yes en Asia gerelateerde album. DBA biedt op dit album mooie, melodieuze symfonische muziek van hoge kwaliteit maar het is qua stijl wel meer pop dan prog.