CHAOS & COLOUR

URIAH HEEP (2022)
URIAH HEEP - CHAOS & COLOUR

Jawel! Chaos & Colour is het 25ste studioalbum van de Britse rockband Uriah Heep dat begin januari is uitgekomen. Het vijftigjarig bestaan heeft de band al mogen vieren in 2019 en met dit album geeft de band opnieuw een prachtig jubileumgeschenk aan oude en nieuwe fans. Met de komst van Dave  Rimmer (bas) en powerhouse Russell Gilbrook (drums) lijkt de band weer nieuw elan te hebben gevonden, want het laatste decennium was beduidend productiever dan de twee (!) decennia daarvoor. Bernie Shaw mag dan wat pondjes hebben aangezet, zijn stem is nog steeds uitstekend en de ‘Heep-koortjes’ zijn uit duizenden herkenbaar. Het is ook prettig dat naar mijn gevoel toetsenist Phil Lanzon zich beter en duidelijker manifesteert dan in het verleden. De elf composities zijn goed voor een heerlijk uur frisse melodieuze rock, waarbij de band klinkt als in vroeger dagen. Het zal de leeftijd wel zijn of een brok nostalgie, maar deze muziek doet mij toch echt heel veel meer dan menig album van de meeste bands uit dit millennium. Lanzon verrast door met regelmaat de piano te gebruiken en het subtiele spel van bassist Rimmer is ronduit verbazingwekkend. You’ll Never Be Alone is een ijzersterk en gevarieerd nummer dat bijna acht minuten klokt en herinnert aan de meeste fameuze songs uit de jaren zeventig. En nee, Fly Like An Eagle is geen cover van de bekende hit van de Steve Miller Band! De Easy Livin’ van 2023 is het sluitstuk Closer To Your Dreams. ‘Still going strong’ is daarom een duidelijk understatement, want Uriah Heep geeft met Chaos & Colour een puik zilveren visitekaartje af. Met onder meer bands als Deep Purple, Wishbone Ash en Jethro Tull behoort de band tot de selecte groep van pioniers in de rockmuziek die nog steeds actief is, nieuw werk uitbrengt en live optreedt.