COLOURS OF THE DESERT

SKYS (2007)
SKYS

In Litouwen is The Skys al jaren een grootmacht op het gebied van de progressieve rock, maar in West-Europa is dat (nog) niet het geval. De band was overigens te gast op Progfarm 2008, dus een aantal lezers zal de muziek van deze Litouwers al wel kennen. Met Colours Of The Desert zullen de internationale aspiraties van The Skys mogelijk kans van slagen hebben, want met een keur aan gasten onder wie Anne Marie Helder (Karnataka), John Young, drummer Martin Beedle (Cutting Crew), gitarist Dave Kilminster (Roger Waters) en niemand minder dan Tony Spada (Holding Pattern), mikt de band nadrukkelijk op internationale erkenning. In When The Western Wind Blows is Pink Floyd niet ver weg, maar ook Eloy is een onmiskenbare bron van inspiratie geweest. De progrock van eind jaren zeventig is eigenlijk steeds in beeld. Zanger, gitarist en componist Jonas Ciurlionis heeft een prettige stem en ook zijn Engelse uitspraak is heel behoorlijk. Er staan vier wat langere composities op dit album aangevuld met vijf kortere stukken. Hoewel veel muziek geënt is op oudere prog, of zo je wilt symfo, klinkt het album redelijk modern en het heeft bovendien dat verfijnde vleugje psychedelica, zoals in Calling Out Your Name, dat beslist niet te versmaden is. Anderzijds komt de muziek soms toch ook wat langdradig over. Naast de gebruikelijke basisinstrumenten zijn er gastrollen voor de saxofoon en de tambura, een op de bouzouki gelijkend snaarinstrument. Met name aan het eind van het album, dat ruim 57 minuten klokt, zijn er ook wat oosterse invloeden hoorbaar. Vreemd is wel dat de cover en het keurige cd-boekje een andere afbeelding hebben dan wat op internet te zien is. Het bijzonder aardige Colours Of The Desert wordt afgesloten met What If, een met sax verrijkte popsong. Al met al is The Skys een serieuze speler in het progressieve rockveld!