CONCERTO GROSSO NO 3

LA LEGGENDA NEW TROLLS (2006)
LA LEGGENDA NEW TROLLS - CONCERTO GROSSO NO 3

La Leggenda New Trolls is een hele mond vol, maar eigenlijk hebben we het hier over de oerbezetting van de Italiaanse New Trolls. Na jarenlang geruzie met twee bands die elkaar de naam betwistten, hebben Vittorio De Scalzi en Nico Di Palo enerzijds en Giorgio D’Adamo en Gianni Belleno anderzijds elkaar eindelijk weer gevonden. Mogelijk was de aanleiding de samenwerking met Luis Bacalov, een andere Italiaanse grootheid op muzikaal gebied. Hij is de man die deze popgroep uit de jaren zestig en zeventig aan internationaal succes hielp met zijn Concerto Grosso. Net als toen bestond een deel van het album uit zeer klassiek getinte muziek met een belangrijke rol voor het orkest. Na de diverse onderdelen van het derde Concerto Grosso volgen een aantal zeer prettig in het gehoor liggende popliedjes die, in tegenstelling tot de gezongen stukken van het Concerto, niet in het Engels, maar in het Italiaans worden gezongen. De vier heren blijken − althans in de studio − nog uitstekend te kunnen zingen, waarbij vooral de drie- en soms zelfs vierstemmige samenzang indruk maakt. Gitarist Nico Di Palo is nog in volle glorie (1996) te horen vóórdat hij bij een ernstig ongeluk in 1998 de controle over zijn linkerarm grotendeels verloor. De man met de hoge stem behelpt zich nu door met één hand de toetsen te bespelen. Tenor Mattia Pelosi zingt op indrukwekkende wijze het liedje Per Lui, terwijl drummer Belleno het nummer Per Amore van zang voorziet. Met Andrea Maddelone, die in dit millennium in de afsplitsing La Storia New Trolls speelt, heeft het gezelschap een fantastische gitarist. Uiteraard heeft De Scalzi als toetsenist, fluitist en voornaamste zanger een belangrijk aandeel in dit album. Grappig om te horen dat de enigszins symfonische tracks van De Scalzi afkomstig zijn en de echte popsongs, met hier en daar zelfs wat invloeden uit volksliedjes, van Belleno, D’Adamo en Di Palo.

Concerto Grosso No 3 is een heerlijk album met overwegend rustige muziek en uiteraard de klassieke inslag van Luis Bacalov en het Orchestra Del Teatro Carlo Felice. De reünie is echter niet van lange duur geweest, want De Scalzi heeft maatje Di Palo in augustus vorig jaar om gezondheidsredenen vaarwel gezegd en gaat weer verder met zijn eigen La Storia New Trolls.