CONTAMINAZIONE 2.0

IL ROVESCIO DELLA MEDAGLIA (2020)
IL ROVESCIO DELLA MEDAGLIA - CONTAMINAZIONE 2.0

De rockgroep Il Rovescio Della Medaglia ontstond eind jaren zestig in Rome en bracht slechts enkele albums uit. Na twee albums besloot de gitaar-georiënteerde band tot een samenwerkingsverband met de Argentijnse componist Luis Bacalov. Dit resulteerde in een veel progressiever album waarbij de band ook een toetsenist inlijfde om de muziek van dit derde album Contaminazione live te kunnen spelen. Terwijl de muziek op dit album nadrukkelijk gebaseerd is op stukken van J.S. Bach, laten de drums, bas en gitaar de hedendaagse rock nadrukkelijk doorklinken. Het album uit 1973 werd in een nieuw jasje gestoken, aangevuld met drie niet misselijke bonustracks en dit geheel werd live gespeeld en opgenomen in 2018. Deze liveregistratie, die ruim een uur klokt, is zeer de moeite waard al worden prachtige klassiek georiënteerde stukken afgewisseld met minder aansprekende stukjes rockmuziek en korte akoestische intermezzo’s. Bij de eerste beluistering viel al direct enige gelijkenis op met de Concerto Grosso-albums van tijdgenoten New Trolls. Toen ik later las dat Luis Bacalov een belangrijke rol heeft gespeeld bij de realisatie van het oorspronkelijke album uit 1973 en dat New Trolls zanger-toetsenist-fluitist Vittorio De Scalzi tijdens dit concert meespeelt, was de connectie duidelijk. Na 1973 volgden diverse bezettingswisselingen, maar enkele jaren na het uitbrengen van Contaminazione viel de band toch uiteen. Gitarist Enzo Vita is de constante factor gebleken bij de diverse pogingen om de band weer op te richten waaronder ook de band   ̶  met strijkje!   ̶  die dit concert vormgaven. Deze 2.0-versie, de ‘keerzijde van de medaille’, past uitstekend in de hernieuwde belangstelling voor prog uit de jaren zeventig van Italiaanse bodem.