THE DEVIANT HEARTS

PHANTASMA (2015)
PHANTASMA - THE DEVIANT HEARTS

Charlotte Wessels blijkt buiten Delain nog andere activiteiten te ontplooien getuige het samenwerkingsverband Phantasma met ex-Everon voorman Oliver Philipps en Serenity-zanger Georg Neuhauser. Bassist Randy George, onder meer van de Neal Morse Band, is geen onbekende en diverse gasten van naam dragen bij, zoals Tom Englund (Evergrey) en Chloe Lowry (Trans Siberian Orchestra). Voor de teksten is de debuutroman The Deviant Hearts van diezelfde Charlotte Wessels de bron geweest. In een klein uurtje komt er een prima symfonische metalmusical voorbij verdeeld over twaalf songs. Diverse sentimentele rustpuntjes zorgen voor een goede balans. Het grootste aandeel in de zangpartijen heeft Charlotte wier stem weliswaar herkenbaar is, maar die zij hier veel gevarieerder gebruikt dan bij Delain. Neuhauser is een van de betere zangers; hij zorgt voor een verrijking van het album, maar ook Philipps draagt de nodige zang aan en hij is tevens verdienstelijk als gitarist en toetsenist. Natuurlijk zijn Delain en Everon herkenbaar in de muziek, maar ook het orkestrale van Epica en het bombastische van Xandria. Je hoort zelfs invloeden uit de musical West Side Story; het beste is echter de door de bank genomen uitstekende zang. Philipps is het componeren nog niet verleerd en al zijn deze nummers misschien geen schoolvoorbeeld van originaliteit, ze staan als een huis, zijn uitstekend gearrangeerd en klinken heerlijk vet. Dergelijke uitstapjes zijn meer dan welkom! Of Charlottes boek een succes zal worden, moet nog blijken maar het gelijknamige album zal zijn weg naar de vele liefhebbers van melodieuze, orkestrale metal ongetwijfeld weten te vinden.