DISSIDENCE

IRRADIANCE (2015)
IRRADIANCE - DISSIDENCE

Female fronted gothicmetal uit Frankrijk? Wie had dat kunnen denken! Het zelfgefinancierde debuut van het eigenzinnige kwintet Irradiance is in alle opzichten een aangename verrassing. Niet alleen omdat zangeres Audrey kan zingen, want de dame op de viool weert zich eveneens aardig en ook de heren op drums, bas, gitaar en toetsen hoef je niets meer uit te leggen. Audrey zingt naast haar sopraanstem met snelle vibrato ook met een gewone zangstem en met een heerlijk Frans accent. Drummer Lois gebruikt zijn dubbele baspedalen wel geregeld, maar over het algemeen is zijn manier van drummen veel experimenteler, inventiever en gedurfder dan het normale ratelen wat je in dit genre nogal eens hoort. De band maakt uitstapjes naar electro, retro en zelfs jazz, terwijl de klassiek geschoolde zang en de orkestraties uiteraard uit de klassieke hoek komen. Aan de tenor en de blaasinstrumenten is te horen dat er ook nog gastmuzikanten meedoen die het scala aan stijlen nog verder verbreden. Hoewel de powermetalcomponent overheerst in de muziek, zijn er talloze tempowisselingen en onverwachte intermezzi. Je wordt als luisteraar steeds weer verrast door de originele vondsten van de Fransen. Heerlijke synthsolo’s komen voorbij, terwijl de diversiteit in hun muziek doet denken aan bands als Unexpect, Therion, Aspera, Above Symmetry, Leprous, Haken en Nightwish uit de beginperiode. De tien songs verdeeld over drie kwartier muziek bewijzen het enorme talent en dus de geweldige potentie van Irradiance, een band die met zijn muziek ongetwijfeld tot ver over de Franse grenzen zal reiken.