DRIFT

TUESDAY THE SKY (2017)
TUESDAY THE SKY - DRIFT

Het is niet vreemd dat metalgitaristen zo nu en dan hun zachte en etherische kant laten zien. Neal Schon (Journey) deed dat op Late Nite (1989) bijvoorbeeld. Drift van het project Tuesday The Sky is een geheel instrumentaal album dat werd geboren toen Jim Matheos een song over had die hij niet vond passen op Theories Of Flight (2016), het laatste album van Fates Warning. Tussen het uitbrengen van Drift en de tour van de band schreef Matheos nog negen andere nummers in dezelfde ‘laidback’-stijl. Hij deed dat vaak op basis van experimenten met versterkers en elektronica. Hij kreeg op twee tracks hulp van toetsenist Kevin Moore, zijn maatje bij OSI, van drummer Lloyd Hanney (God Is An Astronaut) en van zangeres Anna Lynne Williams die op twee nummers met woordloze zang ondersteunt. Soms neigt de muziek zelfs naar ambient zoals in Vortex Street en in het langste stuk Dyatlov Pass, dat echter in het tweede deel weer richting Fates Warning gaat. Matheos gebruikt zowel analoge als digitale effecten op zijn gitaren om een grotere variëteit aan klankkleur te bewerkstelligen en dat is erg goed gelukt. Hij bespeelt ook de basgitaar. Een track als It Comes In Waves kent een wat steviger gitaargeluid, terwijl Roger Gordo een wat vage track is met trekjes van Houston Calls. Tijdens het titelstuk kun je lekker zwijmelen bij kaarslicht. Matheos’ muzikale wortels klinken zo nu en dan overduidelijk door, maar hij bewijst met dit album ontegenzeggelijk dat hij − ondanks zijn al lange en imposante carrière in het metalgenre − experimenten niet schuwt. Daarmee zal hij menig fan verrassen en in de meer zweverige hoek veel nieuwe vrienden maken.