DYSTOPIA PART II

ROYAL HUNT (2022)
ROYAL HUNT - DYSTOPIA PART II

Dystopia, part II is alweer het zestiende studioalbum van Royal Hunt, de van origine Deense band die inmiddels  33 jaar bestaat. Inmiddels is de bezetting rond oprichter André Anderson al een aantal jaren stabiel met frontman DC Cooper, bassist Andreas Passmark, snarenvirtuoos Jonas Larsen en achter de drumkit Andreas Johansson. Net als bij Dystopia, part I, dat overigens niet besproken is voor deze website, zijn op een aantal nummers gastvocalisten te horen en niet de minste: Mats Leven, de huidige zanger van Vandenberg, Mark Boals (Ring Of Fire, ex-Royal Hunt), Henrik Brockman, zanger van Royal Hunt van het eerste uur en Kenny Lübcke en Alexandra Andersen. Deze gasten geven de herkenbare stijl van de tracks die Andersen schrijft toch een wat andere lading mee, waardoor dit schijfje niet verzandt in een herhaling van zetten. Naast de variatie in vocalisten en de formidabele zang van DC Cooper worden de nummers, die gemakkelijk in het gehoor liggen, van smaakvolle en vooral snelle solo’s voorzien door toetsenist Andersen en gitarist Larsen. De track die op mij de meeste indruk maakt, is de epic Scream Of Anger die ruim veertien minuten klokt. De bombastische muziek op Dystopia, part II  is goed voor een klein uurtje superbombastische orkestrale rock van de bovenste plank. Aan kwaliteit lijkt de band niets te hebben ingeboet. Integendeel: dit album klinkt frisser en overtuigender dan heel wat albums uit het verleden. Hopelijk kan de band weer gaan optreden en daarbij Nederland aandoen, want ook live scoort Royal Hunt doorgaans een vette voldoende!