ELEMENT OF THE GRID

LOGIC MESS (2012)
LOGIC MESS

De Poolse progmetalband Logic Mess debuteert niet met Element Of The Grid, want onder de naam Crystal Lake bracht een aantal bandleden al het album Safe uit. Met nieuwe zanger Krzysztof Owsiak en drummer Piotr Majka veranderde echter het bandgeluid. Met Element Of The Grid presenteert Logic Mess een conceptalbum met negen composities, waarvan maar liefst vier epics die samen bijna zeventig minuten klokken. De muziek is melodieus, maar ook wat heavy met hier en daar gesproken tekst. Owsiak probeert soms geforceerd 'zwaar' te zingen, maar zijn gewone zang overtuigt veel meer. Instrumentaal doen de meer symfonische passages sterk aan Eloy denken. Wat betreft de productie en het gitaargeluid is er sprake van veel moderne invloeden. Het album begint melodieus met door piano begeleide zang gevolgd door een orkestraal geluid. De overige heren spelen op een manier die soms aan Threshold doet denken. De epics die wat meer in de richting van de melodieuze metal gaan, worden afgewisseld met rustiger passages, die soms Anathema in herinnering roepen. De effecten en gesproken teksten kun je als opvullertjes beschouwen, maar die hebben tekstueel natuurlijk wel een functie. De geest van Dream Theater waart, zoals gebruikelijk, rond in delen van de muziek die niet uitblinken qua originaliteit, voor zover originaliteit überhaupt nog mogelijk is. Kwalitatief  kan Logic Mess zich echter heel goed meten met de melodieuzere Europese progmetalbands. Sommige stukken komen wat monotoon over, maar over de hele linie scoort dit album een ruime voldoende op mijn beoordelingsschaal.