EVER CHANGING TIMES

LUKATHER, STEVE (2008)
STEVE LUKATHER - EVER CHANGING TIMES

Gitarist Steve Lukather is al dertig jaar het boegbeeld van Toto, al is hij niet de frontman. Hij is een gitarist extraordinaire en tevens een begenadigd zanger en componist. Het duurde tien jaar alvorens Ever Changing Times, de opvolger van Luke het daglicht mocht zien en dan laat ik het album met Larry Carlton en het coveralbum Santamental buiten beschouwing. Aan het nieuwe album werkten een puik stel muzikanten mee en zelfs zijn kinderen. De elf tracks zorgen samen voor 55 minuten luistergenot. Het album opent vrij stevig met de titeltrack, een midtempo rocksong met een pakkend refrein en natuurlijk een denderende gitaarsolo. The Letting Go, I Am en Never Ending Nights hebben een hoog 'Africa-gehalte', terwijl de met Randy Goodrum gecomponeerde songs New World en Ice Bound referereren aan de rockkant van Toto. Tell Me What You Want From Me is ogenschijnlijk een aardige ballad, maar het venijn zit tussen de coupletten met op Black Sabbath gelijkende riffs. Steely Dan komt in herinnering tijdens Stab In The Back en de funk met een scherpe tekst viert hoogtij in het van John Sloman afkomstige Jammin’ With Jesus. Het meest aan Toto refererende nummer is wellicht How Many Zeros, dat qua stijl aan het debuutalbum doet denken, dat alweer dertig jaar geleden werd opgenomen. De cd besluit smaakvol en ingetogen met The Truth. Lukather bewijst niet alleen opnieuw zijn klasse, maar gaat terug naar de wortels van de rock, terwijl de vele rustige stukken bewijzen dat ook hij wat ouder is geworden. Zangtechnisch levert hij echter weinig in. Steve Lukather is allerminst afgeschreven en ik beschouw Ever Changing Times als verplichte aanschaf voor elke Toto-fan en een aanrader voor eenieder die van melodieuze rockmuziek houdt.