FIRST THREE ALBUMS (1999, 2002, 2003), heruitgave

AESMA DAEVA (2013)
AESMA DAEVA -  HERE LIES ONE WHOSE NAME WS WRITTEN IN WATER / THE EROS OF FRIGID BEAUTY / DAWN OF ATHENS

Een bespreking van de eerste drie albums van het Amerikaanse gezelschap Aesma Daeva is mij dunkt wel terecht, want de band maakt aparte muziek die weliswaar in het gothicrock en -metalgenre valt, maar toch opvalt door originaliteit en het lef om buiten de geijkte muzikale paden te treden. Het eerste album, Here Lies One Whose Name Was Written In Water (1999), is duidelijk een zoektocht naar de wijze waarop de klassieke wortels van gitarist-componist John Prassas het best kunnen worden verenigd met donkere metal. De sopraanstem van Rebecca Cords is mooi, maar ze mist toch kracht in haar stem. Het gebruik van akoestische snaarinstrumenten en onder meer trompet vormt een prachtig, bijna middeleeuws tegenwicht voor de donkere, maar toch melodieuze metal. De arrangementen zijn sterk georienteerd op klassieke muziek. Op The Eros Of Frigid Beauty (2002) en Dawn Of Athens Ethos (2003) zingt Melissa Ferlaak, die nu bij Visions Of Atlantis is ingelijfd. Zij heeft een wat meer populair stemgeluid. De contrasten tussen klassiek, semi-akoestisch, etherisch en zwaarmoedige metal zijn zo mogelijk nog groter dan op het nieuwe album van Aesma DaevaDaardoor hebben deze drie cd's naar mijn idee ook minder commerciële mogelijkheden, maar ze zijn voor de liefhebbers niet te versmaden, want de muziek zit bijzonder knap in elkaar!

Op de website van de band zijn twee van de drie albums zijn rechtstreeks te bestellen evenals de dvd met het afscheid van vocaliste Melissa Ferlaak.