FORTH

PROTO-KAW (2011)
PROTO KAW

Wie vorig jaar zou hebben beweerd dat de Amerikaanse progband Proto-Kaw weer een nieuw album zou opnemen, zou voor gek verklaard zijn. Gitarist Kerry Livgren had de band al ontbonden, vóórdat een ernstige hersenbloeding in september 2010 zijn muzikale aspiraties tot een minimum reduceerde. Livgren herstelde echter in de loop van een jaar dusdanig, dat hij zijn oude maatjes weer bijeen riep. Het resultaat is Forth, een gevarieerd en consistent nieuw album met elf gloednieuwe songs van de hand van de meester zelf. John Bolton zorgt voor de fluit en de saxofoon en geeft daarmee de muziek een enigszins jazzy inslag mee. Verder doet de muziek me uiteraard sterk aan Kansas denken in songs als Pilgrim's Wake, Cold And Clear, Lay Down, One To Follow en Sleeping Giant, waarin de gelijkenis tussen de stem van Lynn Meredith en die van Steve Walsh opvallend is, maar Meredith heeft anno 2011 stemtechnisch meer mogelijkheden dan Walsh. De rustige tracks Greek Structure Sunbeam en Utopian Dream lijken terug te grijpen op Livgrens vroege solowerken, terwijl Daylight en On The Air (Again) meer de rock kant opgaan. Pollex heeft qua ritme een aanstekelijke 'shuffle' en in Things We Are Breaking komen we wat folkinvloeden tegen in de trant van een rustige Jethro Tull. De diverse prachtige overgangen, de mooie arrangementen en de goede zang van Meredith zijn de extra's op dit album. Er staat geen zwak nummer op, maar er zijn ook positieve uitschieters, waardoor Forth scoort als een stabiele subtopper. Als geheel is dit een klasse beter dan Native Window, waarin Livgren en Walsh ontbraken, maar het album haalt niet hetzelfde hoge niveau als Somewhere To Elsewhere van Kansas. Steve Morse is te gast op Pilgrim's Wake met een verbluffende gitaarsolo. Doordat Daryl Batchelor (trompet) en Bryan Nelson (trombone) meespelen, neigt de muziek soms even naar Chicago.

Het handelsmerk van Kerry Livgren is onmiskenbaar aanwezig op Forth en als Kansas-fan van het eerste uur ben ik maar wat blij met zijn herstel, want hij speelt alsof er niets is gebeurd! Vooralsnog wordt deze aanrader, die verder sober uitgevoerd is, alleen via Livgrens eigen website gedistribueerd of geleverd.