FRAGMENTS OF THE 5TH ELEMENT

MAGIC PIE (2019)
MAGIC PIE - FRAGMENTS OF THE 5TH ELEMENT

Voor een band die al achttien jaar bestaat, is een productie van vijf albums niet echt indrukwekkend. Het Noorse Magic Pie levert echter steevast topkwaliteit, getuige de twee ‘vette krenten’ voor de eerste twee albums en de tipnoteringen die de overige twee albums meekregen van de recensent in iO Pages. Ook nu is het weer raak. De vijf tracks op Fragments Of The 5th Element zijn goed voor ruim drie kwartier puur luistergenot, want de heren zijn verbluffend goed op dreef onder aanvoering van gitarist-componist en producer Kim Stenberg. Ook de zang is uitstekend verzorgd. De IJslander Eirikur Hauksson − die ook zingt op het album Mystic Spirit (2013) van Kerrs Pink − laat zijn stem klinken als die van Roine Stolt (The Flower Kings) en het volgende moment als Max Werner (ex-Kayak). De muziek is herkenbaar van collega’s in het genre, waarbij ik vooral Spock’s Beard en de wat kalmere muziek van Dream Theater moet noemen. De epic The Hedonist kent vele gezichten, maar zowaar roepen sommige fragmenten ook goede herinneringen op aan het oude Kansas. Felle duetten tussen Stenberg en toetsenist Erling Henanger zijn ook vooral in deze track te vinden en qua basspel heb ik soms de neiging Yes aan het rijtje referenties toe te voegen. Het feit dat ook andere instrumentalisten dan kanjer Stenberg de ruimte krijgen en het feit dat er meer dan één leadzanger is, maakt dit album tot een topper. Wellicht is de muziek niet bijster origineel, maar als dit al een minpunt zou moeten zijn, dan is de uitvoering wel verdomd goed. Compositorisch zou ik Magic Pie tekort doen door de muziek met de omschrijving ‘niet origineel’ af te doen. Dit vijfde album staat op het niveau van de eerste albums van Spock’s Beard en bijvoorbeeld Images And Words (1992), het tweede album van Dream Theater. Het is klasse wat deze Noren hebben opgenomen. Eindelijk weer eens een album waarover ik enthousiast kan zijn!